fallback

България е една от двете страни в ЕС със спад в продажбите на нови коли през март

Въпреки спада, воден от бензиновите и дизеловите коли, продажбите на изцяло електрически модели и плъгин хибриди в България нарастват

12:39 | 19.04.23 г.

България и Малта са единствените страни в Европейския съюз (ЕС), които отчитат спад в продажбите на нови леки коли през март, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). Регистрациите на българския пазар се свиват с 14,5% до 2309 броя спрямо 2702 броя година по-рано. Продажбите в Малта се понижават с 29,1%.

Въпреки общия спад в България, воден от свиването в сегмента на бензиновите и дизеловите коли, продажбите на изцяло електрически модели и плъгин хибриди нарастват.

През март продажбите в ЕС нарастват с 28,8% до 1 087 939 превозни средства. Всички големи пазари в блока отчитат двуцифрени ръстове, като в Испания регистрациите се увеличават с 66,1%, а в Италия - с 40,7 на сто.

През първото тримесечие на годината европейският пазар се разширява със 17,9% до близо 2,7 млн. превозни средства в сравнение със същия период на 2022 г. При големите пазари продажбите в Испания нарастват с 44,5 на сто, тези в Италия – с 26,2%, във Франция – с 15,2 на сто, а в Германия – с 6,5%.

Продажби на нови леки коли в ЕС през последните 12 месеца. Източник: АСЕА

Продажби по вид на задвижването

През март ЕС отчита сериозен ръст на пазарния дял на хибридите, който достига 24,3%, както и на електромобилите – до 13,9%. Въпреки ускоряващия се преход към по-чиста мобилност обаче бензиновите коли остават доминиращи в региона с дял от общите продажби от 37,5%.

Електрически коли

Регистрациите на изцяло електрически коли в България се увеличават през март с 15,4% до 75 броя спрямо 65 броя година по-рано. Междувременно пазарът на ЕС стана свидетел на значително увеличение на продажбите на колите с това задвижване – с 58% до 151 573 броя. Това се равнява на пазарен дял от 13,9% и представлява ръст от 2,5% спрямо март 2022 г., когато делът на това задвижване достига 11,4%.

Дву- и трицифрени ръстове отчитат много от страните членки на блока. Продажбите в Нидерландия се увеличават със 132,6%.

През първото тримесечие регистрациите на изцяло електрически коли в ЕС нарастват с 43,2% до 320 987 броя.

Продажбите на хибридни автомобили също записват силен месец през март, като се увеличават с 38,1% в рамките на ЕС до 264 694 превозни средства. В България регистрациите се свиват с 27% до 54 броя спрямо 74 броя година по-рано.

Продажби на нови леки коли в ЕС по вид на задвижването и съответния пазарен дял. Източник: АСЕА

Голяма част от този резултат за ЕС се дължи на двуцифрените увеличения при големите пазари, където Испания води със 75,3%, следвана от Италия с 47,8 на сто. През миналия месец пазарният дял на хибридите от общите продажби нараства с 1,6% на годишна база до 24,3%.

След негативните резултати от първите два месеца на годината европейският пазар на плъгин хибриди отчита лек ръст от 4,3% на годишна база до 78 003 превозни средства. В България този вид задвижване записва 18,8-процентно увеличение на продажбите до 19 броя спрямо 16 броя за март 2022 г. При основните пазари най-големи увеличения записват Испания (+80,1%), Франция (+34,5%) и Италия (23,1%). Междувременно продажбите в Германия се свиват с 38,5 на  сто до 16 776 броя спрямо 27 288 броя година по-рано.

Пазарният дял на плъгин хибридите се свиват с 1,6% до 7,2% спрямо 8,8% през март 2022 г.

Продажби на нови леки коли в България и пазарни дялове на съответните задвижвания. Източник: АСЕА

Бензинови и дизелови превозни средства

Продажбите на нови бензинови коли в ЕС нарастват с 29,9% през март, като пазарният дял на това задвижване достига 37,5%, или с 0,4 на сто повече спрямо същия месец на 2022 г. Основен тласък за увеличението осигуряват пазари като Испания, Италия, Франция и Германия, където регистрациите растат съответно с 82%, 45,5%, 24,4 на сто и 22,8%.

В България продажбите на нови бензинови коли се свиват с 16,6% до 1809 броя спрямо 2168 броя година по-рано.

Близо 1 млн. бензинови коли са продадени през първото тримесечие на годината в ЕС, което представлява ръст от 18,6% спрямо същото време на 2022 г.

Регистрациите на нови дизелови коли в блока се увеличават с 11,8% до 157 217 броя спрямо 140 623 броя година по-рано. Делът на този тип задвижване достига 14,5%, което е спад с 1,1 на сто спрямо март 2022 г. В България продажбите на дизелови коли се понижават със 7,1% до 352 броя спрямо 379 броя година по-рано.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:39 | 19.04.23 г.
fallback
Още от Новини виж още