Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA) предложи драстично затягане на ограниченията за емисиите на парникови газове, отделяни от автомобили и пикапи до 2032 г. – ход, който според регулатора може да стимулира допълнително налагането на електрически превозни средства на най-големия автомобилен пазар по стойност на трансакциите в света, съобщава Ройтерс.
Според EPA новите ограничения ще помогнат на електромобилите да засилят своето присъствие в САЩ, като две на всеки три продадени превозни средства ще бъдат електрически в рамките на десетилетие.
Предложението, ако бъде финализирано, представлява най-агресивният план за намаляване на емисиите от превозни средства в САЩ досега, изискващ средногодишно намаляване на замърсяването в размер на 13%. EPA също така предлага нови по-строги стандарти за емисии за средните и големите по размер пикапи до 2032 г.
Агенцията прогнозира, че правилата за периода 2027-2032 ще намалят с повече от 9 млрд. тона емисиите на въглероден диоксид до 2055 г. - еквивалентно на повече от два пъти общите емисии в САЩ за миналата година.
Агенцията изчислява, че нетните ползи от предложението до 2055 г. варират от 850 млрд. долара до 1,6 трлн. долара. До 2032 г. мярката ще струва около 1200 долара на превозно средство на производител, но ще спести на собственика средно над 9000 долара за гориво, поддръжка и разходи за ремонт за период от осем години.
„Много неща трябва да се подобрят, за да успее тази масивна – и безпрецедентна – промяна на нашия автомобилен пазар и индустриална база“, изтъква Джон Бозела, главен изпълнителен директор на Алианса за автомобилни иновации, представляващ General Motors, Volkswagen, Toyota и др. „Фактори отвъд автомобила, като зарядна инфраструктура, вериги на доставки, устойчивост на мрежата, наличие на нисковъглеродни горива и стратегически важни минерали ще определят дали стандартите на EPA на тези нива са постижими“, добавя Бозела.
Предложението е по-амбициозно от целта на президента Джо Байдън от 2021 г., подкрепена от производителите на автомобили, която предвижда 50% от новите превозни средства, продавани през 2030 г., да бъдат електрически или плъгин хибридни.
Администрацията на Байдън не предлага забрана на превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, но търси обратна връзка относно това дали трябва да удължи правилата за емисиите до 2035 г. и въвеждането на други алтернативи. Някои екологични групи искат EPA да наложи по-строги правила, особено за тежкотоварните превозни средства.
„Тези стандарти са много амбициозни и следват чувството за неотложност, което внушиха президентът и неговата администрация, докато се справяме с климатичната криза“, коментира администраторът на EPA Майкъл Регън в интервю за Ройтерс, отказвайки да посочи конкретна дата за прекратяване на продажбата на нови конвенционални автомобили.
Той подчерта, че предложението е „стандарт, базиран на производителността“, а не стимул за електромобилите.
Според предложението на EPA производителите на автомобили се очаква да произвеждат 60% електромобили до 2030 г., като този дял ще нарасне до 67% през 2032 г., за да отговорят на изискванията – в сравнение с едва 5,8% през 2022 г.
През август Калифорния постанови, че всички нови превозни средства, продавани в щата до 2035 г., да бъдат електрически или плъгин хибриди, но все пак щатската администрация трябва да получи одобрението на EPA, за да реализира този регламент.
Регън отказа да посочи как ще реагира EPA на искането на Калифорния.
Съгласно предложението EPA изчислява, че 50% от новите специализирани превозни средства като автобуси и камиони за боклук могат да бъдат електромобили до 2032 г., заедно с 35% от новите влекачи за къси разстояния и 25% от новите влекачи за дълги разстояния.