Продажбите на нови автомобили в Русия се свиват с 10,6% на годишна база през март до 48 414 броя, съобщава Ройтерс, цитирайки данни на Асоциацията на европейския бизнес (AEB).
Продажбите през първото тримесечие са намалели с 44,7%, тъй като индустрията продължава да изпитва затруднения заради западните санкции, наложени на Русия заради войната в Украйна, добавя AEB.
Автомобилният сектор беше сред най-тежко засегнатите от западните санкции през последната година.
Продажбите на нови автомобили се сринаха с 59% през 2022 г., тъй като няколко големи производители спряха производството, неспособни да осигурят части, тъй като западните вериги на доставки се разпаднаха.
Производството на нови автомобили в Русия междувременно спадна до най-ниското ниво от разпадането на Съветския съюз. като цените на новите превозни средства се повишиха драстично, отблъсквайки купувачите във време, когато руските потребители остават предпазливи относно влагането на пари в скъпи стоки.
Сега Русия търси инвестиции и партньорства от "приятелски" страни - тези, които не са наложили санкции на Москва - и се опитва да възобнови производството в заводи, притежавани преди това от западни автомобилни концерни.
По-рано AEB прогнозира, че продажбите в Русия ще нараснат с 12% през 2023 г. до около 770 хил. автомобила, което е доста под 1,6-те милиона нови автомобила, продадени през 2021 г.
В края на март стана ясно, че заради проблеми с доставките на компоненти голяма част от работната сила на руския автомобилен концерн „АвтоВАЗ“ излиза в тримесечен принудителен отпуск от края на май.
„През пролетта на 2023 г. редица доставчици на компоненти информираха „АвтоВАЗ“, че прекратяват доставките“, информира групата, цитирана от агенция „Интерфакс". Компанията, която беше върната от руската държава през миналата година, след като през 2022 г. страната пое дяловете на френската автомобилна група Renault в най-големия производител на превозни средства в страната, се оплака, че предишните споразумения за доставка са били нарушени с промяната на собствеността.