Продажбите на нови леки коли в САЩ нарастват със 7,5% през първото тримесечие на годишна база на фона на подобрения инвентар и по-високите цени на моделите. Облекчаването на дефицита на чипове също оказва положителен ефект върху пазарните данни.
В същото време средната лихва за автомобилен заем достига 7% през тримесечието, което буди притеснение относно мерките, които компаниите могат да предприемат, за да задържат силното търсене.
Автопроизводители са продали 3,59 млн. превозни средства в САЩ през тримесечието в сравнение с 3,34 млн. броя година по-рано.
Някои от най-големите концерни в глобален план отчетоха ръст на продажбите на американския пазар, като изключение прави Toyota Motor Corp., която продължава да се сблъсква с проблеми около недостига на части.
Пазарният лидер General Motors Co., които миналата година изпревари Toyota за първото място по продажби в САЩ, отбеляза ръст от 17,6% на годишна база.
„Спечелихме значителен пазарен дял през първото тримесечие, цените бяха силни, запасите са стабилни и продадохме повече от 20 хил. електромобила за едно тримесечие за първи път“, изтъква вицепрезидентът на GM Стив Карлайл.
Производството на превозни средства претърпя спад, след като пандемията от коронавирус прекъсна доставките на полупроводници и редица суровини, което навреди на способността на производителите на автомобили да посрещнат нарастващото търсене на индивидуална мобилност. Оттогава компаниите се опитват да компенсират загубеното производство, тъй като сътресенията във веригата на доставки постепенно отшумяват.
Но нарастващите лихвени проценти и страховете от рецесия могат да помрачат индустрия, в която повечето покупки на превозни средства се финансират със заеми, предупреждават анализатори, докато следят за признаци на спадащо търсене. Средната цена на покупка на автомобил е нараснала през последната година.
„Потребителите са изправени пред кредитна несигурност, тъй като бързо нарастващите лихвени проценти създадоха бариери относно достъпността дори за най-ентусиазираните купувачи“, споделя Джесика Колдуел, изпълнителен директор на отдела за анализи на автомобилната индустрия в консултантската фирма Edmunds.
GM съобщи в понеделник, че продажбите на концерна в САЩ са се увеличили до 603 208 броя през първото тримесечие от 512 846 броя година по-рано. Toyota от своя страна обяви, че продажбите ѝ са паднали с 8,8% до 469 558 автомобила, но добави, че запасите се подобряват.
Азиатските конкуренти Mazda, Honda и Hyundai отбелязаха ръст в продажбите.
„Всеки, който търси признаци на рецесия, няма да ги намери на пазара на нови автомобили, тъй като редица производители постигнаха рекордни продажби през първото тримесечие“, коментира Чарли Чесбру, старши икономист в Cox Automotive.
Лидерът в областта на електромобилите Tesla Inc. отчете рекордно големи доставки, но въпреки това цената на акциите на компанията падна в понеделник поради нарастващите опасения за маржовете след агресивните намаления на цените.
Като цяло продажбите на нови автомобили в САЩ през март достигат 1,37 млн. броя, изчислява Wards Intelligence.