Най-големите производители на автомобили в Европа отчетоха рекордно големи печалби през 2022 г. въпреки по-умерените продажби и проблемите с веригата на доставки и логистиката, пише Automotive News Europe.
Кумулативната нетна печалба на шестте най-големи автомобилни компании в Европа (BMW Group, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Volkswagen Group и Volvo Car) плюс Ferrari нараства с 22% до рекордните 67,8 млрд. евро.
По-голяма част от тази печалба е генерирана от първите четири по-големина на пазарния дял компании. От тях BMW отчита най-голяма нетна печалба – 18,6 млрд. евро, следван от Stellantis (16,8 милиарда евро), VW (15,8 милиарда евро) и Mercedes (14,8 милиарда евро).
Все пак резултатите на BMW не са напълно сравними с тези на другите автомобилни производители. Миналата година германската група започна да консолидира резултатите от своето съвместно предприятие BMW Brilliance в Китай, след като повиши дела си до 75 на сто от 50 процента преди това. BMW заяви, че неговият 49-процентен скок на печалбата през 2022 г. идва главно от тази консолидация.
Volvo Car, която е контролирана от китайския концерн Zhejiang Geely Holding, отчете нетна печалба от 17 млрд. шведски крони (1,6 млрд. евро); Ferrari записа печалба от 939 млн. евро, докато Renault регистрира нетна загуба от 700 млн. евро, след като изостави бизнеса си в Русия заради войната в Украйна.
Jaguar Land Rover, собственост на индийската Tata Group, не беше включен в отчета за 2022 г., тъй като фискалната му година приключва на 31 март. Цифрите от наскоро листнатата Porsche са включени в резултатите на Volkswagen Group.
По-високите продажни цени стимулират растежа
Рекордните печалби на европейските автомобилни производители станаха факт въпреки спада на международните им продажби с 2% до 22 милиона броя. Продажбите на Volvo паднаха с 12 процента, най-големият спад сред разглежданите компании, докато продажбите на Mercedes и Ferrari се увеличават.
Общите приходи растат с 15 процента до 834 млрд. евро, като приходите на всички производители поотделно нарастват най-малко с 11 процента, с изключение на Renault, чиито приходи остават без промяна (+0,4 процента) поради деконсолидацията на руските ѝ операции.
Ръстът на приходите се дължи до голяма степен на увеличението при продажните цени и заради фокуса върху моделите с по-висок марж.
На свой ред това помогна на общата оперативна печалба да нарасне дори повече от приходите - с 21 процента до общо 86,2 млрд. евро. Средният марж расте до 10,3 процента от 9,8 процента през 2021 г.
Дейв Пауълс, вицепрезидент в испанските марки Seat и Cupra, част от VW, заяви, че макар продажбите на марката да са спаднали с 4 процента, приходите са се увеличили с 18 на сто.
По думите му силното представяне на марките се дължи на „увеличаването на дела на продадените автомобили на марката Cupra, на агресивната стратегия за управление на приходите, намаляването на режийните разходи и подобренията на ефективността“.
Оптимизъм за 2023 г. въпреки икономическите притеснения
Добрите времена за индустрията вероятно ще продължат през първата половина на 2023 г. въпреки притесненията за европейската икономика и инфлацията, изтъкват експерти. Продажбите в Европа са нараснали с 12 процента през февруари, седмо поредно месечно увеличение, съобщи по-рано Европейската асоциация на автомобилните производители.
Според неотдавнашен доклад на Evercore ISI Европа "избегна най-лошия сценарий в енергетиката и най-накрая може да започне да се възползва от задържаното потребителско търсене", имайки предвид спад в търсенето по време на пандемията от коронавирус.
Европа има "потенциал за 5-процентно увеличение на регистрациите тази година, с възможно още по-високо увеличение на производството (от 5 до 7 процента)", тъй като производителите на автомобили постепенно запълват запасите, добавят от Evercore.