След лекия спад през 2022 г. продажбите на нови автомобили в Германия може да нараснат значително през тази година, изчислява консултантската фирма Ernst & Young (EY), цитирана от Automobilwoche.
„Ситуацията с доставките се подобрява. Следователно глобалните продажби може да се увеличат с до 10% през тази година“, изтъква ръководителят на отдела за мобилност за Западна Европа в EY Константин Гал по повод анализа на ключови данни, свързани с 16-те най-големи автомобилни компании в света.
След значителни трудности в рамките на веригата на доставки през миналата година, снабдяването с полупроводници и други компоненти ще продължи да се подобрява тази година - а с това и продажбите на концерните.
Volkswagen е лидер при приходите от продажби и печалбата
Според анализа международните продажби са намалели с 2,7 на сто през 2022 г. Въпреки това индустрията отчете рекордни приходи от продажби и печалби, защото увеличи цените на своите продукти. Приходите от продажби на най-големите автомобилни производители са се увеличили с 18 на сто до 1,87 трлн. евро през миналата година. Кумулативната оперативна печалба е нараснала с 16 процента до почти 157 млрд. евро. През четвъртото тримесечие ситуацията дори се подобрява още повече за производителите: стойността на продажбите им се увеличава с 24 процента в периода октомври - декември, докато печалбата расте с 19 на сто.
В сравнение с 2020 г. приходите от продажби на автомобилните компании нарастат с почти една трета, а печалбата нараства трикратно.
По отношение на приходите от продажби Volkswagen оглавява класацията на индустрията за миналата година с 279 млрд. евро. Втори е Toyota с 258 млрд. евро, докато Stellantis е трети със 180 млрд. евро. По отношение на печалбата Volkswagen също изпреварва останалите с 22,1 млрд. евро, като втори е Stellantis (21,0 млрд. евро), а трети Mercedes-Benz (20,5 млрд. евро).
Поука от пандемията: „Маржът е преди обема“
Според Гал предизвикателството за компаниите тази година ще бъде да поддържат цените високи въпреки подобрената ситуация с доставките и да не намаляват маржа. Той очаква, че това ще бъде по-лесно за производителите в премиум сегмента, отколкото за тези с фокус върху масовия пазар.
„С оглед на слабата икономика търсенето вероятно ще отслабне - ще има голямо изкушение да се отговори с намаления на цените", изтъква Гал.
Но поуката от периода на пандемията е ясна: „Маржът е преди обема. А отстъпките са отрова за маржа и нараняват имиджа“, категоричен е той.
Проучването разглежда и промените в индустрията. Малко производители в момента отчитат рентабилност от продажбата на електрически автомобили. „Сега трябва да успеем да адаптираме производството, продуктовото портфолио и ценообразуването по такъв начин, че да можем да постигнем високи нива на печалби и с електрическите автомобили“, изтъква партньорът на EY Питър Фус, добавяйки: „Не всеки ще може да направи това.“
Tesla е шампион при маржа
Средно компаниите са постигнали оперативен марж от 8,4 процента през 2022 г. Това е малко по-малко от предходната година (8,5 процента), но значително повече от времето преди това. За да е постави това в контекст: през 2019 г., т.е. преди избухването на коронавирусната пандемия, компаниите генерираха марж от едва 4,7 процента.
Според проучването американският производител на електрически автомобили Tesla Inc. е постигнал най-висок марж - 16,8 процента, следван от Mercedes-Benz с 13,6% и Stellantis с 11,7 на сто. Четвърти е BMW с 9,8%, а Volkswagen е пети със 7,9%.
Много производители са си поставили високи цели за рентабилност за текущата година, които според Фус те няма да бъдат постигнати от всички.
„Разликата ще се увеличи, времето на мечтаните маржове скоро ще приключи за някои компании“, посочва той.
Според него насрещният вятър ще става все по-силен.