Председателят на енергийната комисия към Сената в САЩ Джо Манчин обяви, че може да се обърне към съда, след като Министерството на финансите публикува насоки по-късно тази седмица относно данъчните стимули за електромобилни батерии, съобщава Ройтерс.
„Ако (министерството) излезе извън релсите“ и наруши устоите на Закона за климата (както е известен в САЩ Законът за намаляване на инфлацията – бел. ред.), одобрен през август, „ще направя каквото мога – ако това означава да отида в съда, и ще го направя, бих го направил“, закани се Манчин, който е представител на Демократическата партия.
Манчин каза, че е най-загрижен за това как Министерството на финансите ще класифицира обработката и производството на батерии, така че купувачите на електромобили, оборудвани с такава технология, да се класират за тавана на стимулите от 7500 долара. Манчин, който често защитава интересите на индустрията за изкопаеми горива в Конгреса, посочва, че се опитва да измести веригата на доставки на батерии за електромобили от Китай в САЩ. Неговите политически опоненти казват, че той не харесва индустрията на електромобилите.
„Производството иска да върне производството обратно в САЩ. По същество това не позволява на всеки да постави всички части и да изгради всичко, което може да направи по отношение на батериите някъде другаде и след това да ги изпрати тук за сглобяване“, изтъква Манчин пред журналисти.
Ройтерс съобщи по-рано, че правилата на Министерството на финансите за батериите при допускане до федерални стимули за електрически превозни средства, които трябва да бъдат публикувани до петък, ще намалят броя на превозните средства, отговарящи на изискванията за пълна или частична държавна подкрепа.
Правилата за електромобилите са част от пакет в размер на 430 млрд. долара, приет от демократите през август, за намаляване на емисиите на парникови газове, както и на редица разходи.
Министерството на финансите отказа да коментира забележките на Манчин.
„Имаме силни и продуктивни отношения със сенатор Манчин“, посочват от Белия дом пред Ройтерс, добавяйки, че администрацията се гордее със законопроекта и „споделените цели, които постига“.
Съгласно новите правила, 50% от съдържанието на батерията трябва да бъде произведено или сглобено в Северна Америка, за да могат купувачите на електромобили да се класират за 3750 долара – половината сума от определения таван – докато други 40% от съдържанието трябва да бъде доставено в САЩ от страни, които имат споразумение с Вашингтон за свободна търговия, за да бъдат достъпни и другите 3750 долара.
Изискванията ще растат с по 10 процентни пункта годишно.
Засега Китай доминира при глобалните вериги на доставки за продукти като електромобили батерии и соларни панели, като американското законодателство цели да промени това в полза на Вашингтон.
Манчин разкритикува администрацията на президента Джо Байдън, която той възпрепятства в законодателните преговори миналата година, в публикация ва Wall Street Journal в сряда, обвинявайки я, че е изкривила първоначалната структура на законопроекта.
„Вместо да прилагат закона по предназначение, неизбрани идеолози, бюрократи и назначени лица изглежда са решени да нарушат и подкопаят закона, за да прокарат партизанска програма, която пренебрегва както енергийната, така и фискалната сигурност... Администрацията се опитва на всяка крачка да изпълни законопроекта, които харесват, а не законопроектът, който Конгресът действително прие“, изтъква демократът.
Манчин също призова Байдън „да седне с фискално настроените републиканци и демократи, за да преговарят за реформи на здравия разум към излязлата извън контрол фискална политика“.