Борещият се с все по-силната конкуренция и понижената цена на акциите Lyft Inc. ще назначи член на борда на директорите за главен изпълнителен директор, а двамата съоснователи ще се оттеглят от управлението на компанията, съобщиха от фирмата за споделено пътуване в понеделник след края на борсовата сесия (местно време).
Дейвид Ришър ще поеме поста от Логан Грийн, който е съосновател на Lyft заедно с настоящия президент Джон Зимър.
Грийн и съоснователят и настоящ президент Джон Зимер ще се оттеглят от ежедневните операции след повече от десетилетие в компанията, но ще останат членове на борда, се казва в изявление на Lyft от понеделник. 57-годишният Ришър, който е член на борда на Lyft от 2021 г., е заемал предишни длъжности като ръководител на продуктовия отдел в Amazon.com Inc. и като генерален мениджър в Microsoft Corp., преди да основе свой собствен стартъп за детско четене под формата на неправителствена организация, наречен Worldreader. Той ще поеме поста на 17 април.
„Решението подсказва, че Lyft е в трудна конкурентна позиция предвид оперативните предизвикателства спрямо по-големия конкурент Uber", пише анализаторът на Bloomberg Intelligence Мандип Сингх. „На фона на риска от изгаряне на парични средства и загуба на пазарен дял смятаме, че Lyft може да проучи стратегически възможности, включително продажбата си“.
Основана през 2012 г., три години след местния си конкурент, базираната в Сан Франциско Lyft все повече се маргинализира спрямо Uber, на която в края на декември се падат 74% от продажбите на споделени пътувания на потребители в САЩ, докато Lyft има 26%, според данни на Bloomberg Second Measure. Uber се възползва от разширяването на дейността си в областта на доставките на храни и напитки, което му помогна да процъфти по време на пандемията, когато търсенето на споделени пътувания рязко спадна.
Освен това Uber привличаше шофьори със стимули и бонуси по време на острия недостиг на работници, когато икономиката се отвори отново през 2021 г. Междувременно Lyft бавно се възстановява от пандемията, която доведе до високи цени и дълго чакане от страна на клиентите. През януари Lyft намали базовите цени на пътуванията, за да не изостава от подобен ход на Uber. През октомври компанията увеличи таксата за услугата, която пътниците плащат директно, за да покрие по-високите застрахователни разходи. Очаква се тези разходи да продължат да нарастват. Вместо пътниците да поемат тази тежест, Lyft е готова да поеме удара върху печалбата, заяви Зимър през февруари.
Lyft полага усилия за намаляване на разходите, като миналата година съкрати над 700 служители. Миналия месец компанията прогнозира драстично по-ниска печалба през текущото тримесечие, което доведе до спад на акциите ѝ. Резултатите на Lyft контрастираха с тези на конкурента Uber, който през четвъртото тримесечие отбеляза ръст на резервациите за пътувания от 31%, като за първи път от началото на пандемията насам те надхвърлят резервациите за доставки.
„Всички основатели в крайна сметка намират подходящия момент да се оттеглят и подходящите лидери, които да изведат компанията им напред", казва Грийн в изявлението. „Дейвид притежава нужната енергия, амбиция и опит, за да поведе Lyft към бъдещето“. В публикация в блога си Грийн заяви, че ще прекарва повече време със семейството си и ще проучва нови начини да помогне за опазването на планетата.
След новината за новия главен изпълнителен директор акциите на Lyft се изстреляха с около 3% по време на следборсовата търговия в Ню Йорк. Досега те са понижили стойността си с около 13% през тази година, след като през 2022 г. се сринаха със 74%.
За да подсили задържането на клиентите, компанията работи за разширяване на абонаментния си продукт Lyft Pink и си партнира с Grubhub, за да предложи на членовете си безплатен абонамент за платформата за доставка на храна. През миналата година Lyft даде началото и на рекламно звено, за да получи по-високи приходи - стратегия, която прилагат и други платформи за доставка по заявка, включително Uber, Instacart Inc. и DoorDash Inc.
В документи до борсата Lyft заяви, че ще плати на Ришър годишна заплата от 725 000 долара и бонус при подписване на договора в размер на 3,25 млн. долара.