Американският електромобилен концерн Tesla Inc. отчита силен ръст на продажбите в Австралия през последните месеци – знак, че един от най-недружелюбните към това задвижване големи пазари най-накрая започва да се променя, пише Bloomberg.
Проблемите във веригата на доставки, които удължиха времето за транспортиране на електромобилите на Tesla от фабриките до клиентите до внушителните девет месеца и които доведоха до ценови ръстове при Model 3, изглежда вече са приключили.
Сега един нов Model 3 Performance, поръчан в Сидни, струва 90 300 австралийски долара и може да бъде доставен на клиента до седмица, става ясно от информация, публикувана на сайта на производителя.
Същото може да се каже и за САЩ, родния пазар на Tesla.
Здравият разум се завръща и на пазар на употребявани коли в Австралия. През август щастливите собственици на Model 3 можеха да продадат електромобилите си на нетърпеливите купуващи за цени между 130 хил. и 138 хил. австралийски долара – значително повече от цената на един чисто нов модел.
През последните дни се наблюдават десетки употребявани електромобили Model 3, предлагани на сайта carsales.com. Някои от тези превозни средства са на едва година – и за по-малко от цената на нов модел.
Няма нито един употребяван Model 3 в Сидни, който да струва повече от 100 хил. австралийски долара.
Подобреното предлагане помага на този пазар, който отдавна изостава в налагането на електромобилите спрямо други развити икономики. Предишното правителство критикуваше пробега на елкетромобилите, начело с бившия премиер Скот Морисън.
Сравнително слабото приемане на електромобилите в страната накара производителите да дадат приоритет на други пазари.
Настоящата лейбъристка администрация на Австралия, която пое управлението миналата година, въведе данъчни облекчения за нови електромобили. Правителството също така проучва стандарти за горивна ефективност, които биха могли да направят по-непривлекателна покупката на конвенционални превозни средства с двигател с вътрешно горене.
„Предлагането се подобрява, въпреки че все още има някои проблеми“, коментира Тони Вебер, главен изпълнителен директор на Федералната камара на автомобилната индустрия - група, която представлява австралийската автомобилна индустрия.
Стандартите за горивна ефективност ще увеличат обема и пробега на електромобилите, доставяни в Австралия, като същевременно ще стимулират търсенето, добавя той.
Преди година - на фона на проблемите във веригата на доставки, свързани с анти-Covid мерките в Китай - електромобилите представляваха по-малко от 1% от продажбите на нови автомобили в Австралия. Миналия месец техният дял достигна 6,8%.
Въпреки че това остава много под резултатите за други страни като Норвегия, където 75% от новите превозни средства не отделят емисии, делът на електромобилите в Австралия постепенно започва да расте. Електрическите модели на Tesla, някога рядкост по австралийските пътища, сега са навсякъде. Model 3 се нарежда на трето място по продажби в страната, изпреварван само от пикапите Ford Ranger и Toyota HiLux.