След постигнатото споразумение между Германия и Европейския съюз (ЕС) относно регламента, който изисква новите автомобили да бъдат въглеродно неутрални до 2035 г., германският финансов министър Кристиан Линднер готви реформа при данъчното облагане на моторните превозни средства (МПС), съобщава Automobilwoche.
Идеята му е да се понижи данъка върху екологичните горива, които са считани за въглеродно неутрални за разлика от обикновените бензин и дизел. Синтетичните горива отделят емисии при работа на превозното средство, но техния „зелен“ начин на производство компенсира въпросните емисии.
Ако дадено гориво е щадящо климата, тогава данъкът върху превозните средства, които го използват, трябва да се коригира, посочва представител на Свободната демократична партия (либерали), чийто представител е Линднер. Министерството на финансите ще представи концепция за това, добавят от партията.
Линднер призна, че ще мине известно време, преди колите с екологични горива да се появяват по германските пътища.
Предложението бе прието с резерви от коалиционните партньори на либералите през уикенда. Германска социалдемократическа партия (ГСДП) заяви, че е редно да се осигури още по-голям стимул за щадящите климата технологии по отношение на данъчното облагане на МПС.
Партията на Зелените междувременно призовава за намаляване на вредните за климата субсидии.
Финансовият министър на провинция Баден-Вюртемберг Данял Баяз, представител на Зелените, призова „неконтролираният растеж на вредните за околната среда субсидии“ да бъде намален, преди да бъде въведена нова субсидия.
„Вместо да мисли за възможни субсидии за нишови продукти след десет години, министърът на финансите трябва най-накрая да тръгне и да се заеме с това, което вече е на масата“, изтъква Юлия Верлинден, заместник-лидер на парламентарната група на Зелените, пред Augsburger Allgemeine. "Ние в коалицията сме договорили много проекти през последната година и половина, някои от които дори не са започнати или са блокирани от Министерството на финансите", добавя Верлинден.
Компромис с Европейската комисия
Линднер и либералите продължават с усилията си да спасят двигателя с вътрешно горене с данъчната инициатива. След седмици на спорове за бъдещето на това задвижване, министърът на транспорта Фолкер Висинг (ГСДП) успя да постигне компромис с Европейската комисия (ЕК) в петък вечерта. След 2035 г. могат да бъдат регистрирани в ЕС нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене, ако се задвижват с климатично неутрално гориво.
Екологичните горива, известни още като електронни, се произвеждат чрез възобновяема електроенергия или чрез въглероден диоксид, уловен във въздуха. За разлика от конвенционалните изкопаеми горива, като бензин или дизел, те не отделят допълнителни газове, които са вредни за климата. Поради високата консумация на енергия по време на производството и високите производствени разходи, в момента все още не е ясно дали производството на автомобили, задвижвани с екологични горива, би било рентабилно или по-евтино от електрическите превозни средства.