fallback

Печалбата на Geely надмина прогнозите въпреки натиска при разходите

Въпреки че продажбите на електромобили скачат с 300% на годишна база, обемите на концерна остават скромни в сравнение с тези на конкурента BYD

16:34 | 21.03.23 г.

Geely Automobile Holdings Ltd., сърцето на автомобилната империя на милиардера Ли Шуфу, отчете печалба, която надмина пазарните прогнози и обяви, че очаква по-нататъшен ръст на продажбите през тази година.

Нетната печалба на автопроизводителя е нараснала с 9% до 5,26 млрд. юана (764 млн. долара) през 2022 г., надминавайки прогнозите на анализаторите за 4,85 млрд. юана, показват изчисления на Bloomberg. Приходите междувременно растат с 46% до 147,96 млрд. юана.

„През годината групата засили оперативния фокус върху трансформацията към по-чиста енергия и значително ускори темпа към тази цел“, изтъкват от Geely. „Обемът на продажбите на превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), продавани от двете съвместни предприятия на групата, се е увеличил драстично“, добавя компанията.

Въпреки че приходите се увеличават, растящите разходи за батерии, чипове и други компоненти, както и инвестициите в Zeekr – новата марка електрически превозни средства на фирмата – оказаха натиск върху рентабилността. Колите с алтернативно задвижване, които представляват по-голяма част от гамата на компанията, също отчитат по-ниски маржове от бензиновите автомобили. Като цяло, брутният марж е спаднал с 3 процентни пункта за миналата година до 14,1%, изтъква Geely.

Компанията си постави цел да продаде около 1,65 млн. превозни средства за 2023 г., което би представлявало ръст от 15% спрямо обемите през миналата година. Областите, в които Geely вижда нови възможности, включват автономното шофиране и износа, като компанията обяви, че ще продължи да се възползва от отношенията си с партньори като френската Renault SA за насърчаване на задграничното развитие.

Износът на компанията се е увеличил със 72% за миналата година до малко над 198 хил. автомобила. Продажбите в Китай, който представлява по-голямата част от приходите ѝ, са нараснали само с 2% до 1,23 млн. автомобила.

Geely се опитва да догони своите съперници по отношение на електрическите автомобили, най-бързо развиващия се сегмент в китайската автомобилна индустрия. Въпреки че продажбите ѝ в сегмента скачат с 300% за миналата година спрямо 2021 г., обемите остават сравнително ниски – 82 100 превозни средства с батерии. Това е малка част от продадените от пазарния лидер BYD 1,86 млн. електромобила в Китай през 2022 г.

„Geely загуби короната си на най-голям китайски автопроизводител за сметка на своя силен колега, който успя да си осигури известна преднина“, изтъква главният изпълнителен директор на концерна Гуей Шънюе.

Вътрешният пазар на Китай също се сблъсква с известни предизвикателства - продажбите паднаха през първите два месеца на тази година спрямо година по-рано, докато автомобилните производители са въвлечени в ценова война.

Geely се включи във войната с отстъпка от 4350 долара при индивидуална покупка.

Според Гуей компанията е допуснала някои стратегически грешки, включително пускането в продажба на хибрид, който в крайна сметка се е провалил, но все пак увери, че Geely може да постигне напредък при елкетромобилите.

Geely използва ресурси от империята, изградена от Ли, за да навакса изгубената преднина. Неговата електромобилна марка Zeekr, основана през 2021 г., споделя дизайнерския екип, базиран в Гьотеборг, с Volvo, в която Geely е мажоритарен собственик. Zeekr продаде 71 000 превозни средства през 2022 г., като подготвя нови предложения тази година.

Ли е един от най-големите акционери в Mercedes-Benz Group AG и Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, като Geely развива два съвместни проекта с Renault.

Компанията също така стартира този февруари друга електромобилна продуктова линия, наречена Galaxy, под марката Geely, с планове да пусне седем плъгин хибрида и изцяло електрически модела в рамките на следващите две години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:34 | 21.03.23 г.
fallback
Още от Новини виж още