Руски съд замрази всички активи на Volkswagen в страната – поредното препятствие пред германския автомобилен концерн относно опитите му да се оттегли изцяло от Русия, съобщава Ройтерс.
Volkswagen, наред с други чуждестранни производители на автомобили, спря дейността си в Русия миналата година, след като западните страни наложиха безпрецедентни санкции на Москва заради конфликта в Украйна.
Германският концерн се опитва да продаде своите руски активи, включително своя водещ завод в Калуга, който има производствен капацитет от 225 хил. автомобила годишно и не работи от март 2022 г.
Руският автомобилен производител ГАЗ, който действаше като подизпълнител на Volkswagen в производството на коли в завода в Нижни Новгород, се опита да спре всяка продажба като част от дело срещу германската компания заради обвинения в нарушаване на договорните отношения между партньорите през август.
В съдебни документи ГАЗ посочва, че опитите на Volkswagen да излезе от руския пазар излагат собствените ѝ интереси на риск, като местната компания търси 15,6 млрд. рубли (201,3 млн. долара) обезщетение за прекратения договор.
Руски съд постанови в понеделник замразяването на всички активи на Volkswagen в Русия, докато спорът с ГАЗ не бъде решен, показват съдебни документи. Това допълнително удря опитите на Volkswagen да се оттегли от Русия.
От ГАЗ са отказали коментар. Volkswagen и руското министерство на индустрията също не са отговорили на исканията на Ройтерс за коментар.
По-рано тази седмица чешкият производител на автомобили Skoda Auto, част от Volkswagen Group, заяви, че се намира във финалната фаза за постигане на сделка за продажбата на своите руски активи.
Планове за оттегляне от Русия
Русия задължава компаниите от "неприятелските" страни - тези, които са наложили санкции на Русия - да получат одобрение от правителствена комисия за продажбата на всякакви руски активи.
Чуждестранните инвеститори се страхуват, че страната може да прибегне до национализация на стратегически активи, след като бяха въведени ограниченията върху продажбите.
Миналия юли президентът на Русия Владимир Путин издаде указ за овладяване на пълния контрол над газовия и петролен проект Sakhlain-2 в Източна Русия, като на практика придобива почти 50% от проекта от Shell и две японски търговски компании.
Други водещи западни производители на автомобили напуснаха още в зората на инвазията в Украйна руския пазар. Първо френската Renault продаде мажоритарния си дял в „АвтоВАЗ“ на руско държавно дружество срещу символична сума от една рубла - ефективно отписвайки активи, които преди това оценяваше на 2,2 млрд. евро.
Руската автомобилна индустрия беше силно засегната от решението на Москва да изпрати десетки хиляди войници в Украйна през февруари миналата година. През 2022 г. производството на автомобили в страната се сви с 67% - най-големият спад от разпадането на Съветския съюз.