Регистрациите на нови автобуси в рамките на Европейския съюз (ЕС) продължават да бъдат доминирани от дизела през 2022 г. Този тип задвижване представлява 67,3% от всички продажби в региона, което е спад с 1,5 на сто спрямо обемите през 2021 г., показват нови изчисления на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
Междувременно продажбите на електрически автобуси продължават да растат, като делът им достига 12,7% от общия пазар – ръст спрямо отчетения през предходната година 10,6% дял.
Като цяло продажбите на автобуси с алтернативно задвижване възлизат на 32,7% от общите обеми в ЕС през миналата година.
Бензин и дизел
Регистрациите на нови дизелови автобуси в ЕС се свиват със 7,8% до 18 500 броя през 2022 г. Въпреки спада обаче това задвижване остава доминиращо в региона, с дял от 67,3%. По отношение на големите пазари продажбите в Германия се понижават с 28,9%, тези във Франция – с 21,4 на сто, а в Италия – с 21,4%. Регистрациите в Испания нарастват с 52,2%.
В същото време ЕС отчита само три продажби на бензинови автобуси през миналата година.
Алтернативно задвижване
През 2022 г. продажбите на нови електрически автобуси в ЕС се увеличават с 13,7% до 3505 броя. Делът им достига 12,7%, като Франция е най-големият пазар за това задвижване, където регистрациите се увеличават с 26,4%. Германия и Дания – които се нареждат на второ и трето място по обеми в региона – също отчитат ръстове съответно от 10,1% и 79,5 на сто. Общо, трите пазара представляват над 50% от продажбите на електрически автобуси в ЕС.
За сравнение, продажбите на хибридни автобуси се понижават през 2022 г. с 25,9%, като пазарният им дял се свива от 10,3% през 2021 г. до 8,1 на сто. Негативният резултат в региона до голяма степен се дължи на понижението в Германия (-25,3%), която е отговорна за около половината от продажбите на хибриди в ЕС.
Общо 11,9% от всички нови автобуси, регистрирани през 2022 г. в региона, са задвижвани с алтернативни горива, като най-голям дял имат тези на газ. Франция – най-големият пазар в тази категория – записва спад от 11,5%. От друга страна, Италия и Испания регистрират увеличение съответно от 112,6% и 28,6 на сто. Това помага на регионалните продажби да напреднат с 8% до 3262 броя през 2022 г.
*Не са налични данни за България.