Най-големият производител на батерии за електромобили в света - China’s Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), отчете годишна печалба, която задмина оценките на фона на по-силното търсене на по-чисти автомобили, предава Bloomberg.
Доставчикът на Tesla в четвъртък отчете нетна печалба за 12-те месеца до 31 декември от 30,72 млрд. юана (4,4 млрд. долара), което е увеличение от зашеметяващите 92,9% на годишна база. Това е над медианната оценка на анализаторите за 28,8 млрд. юана, сочат данни, събрани от Bloomberg, и съответства на предварителните насоки на CATL от януари за печалба между 29,1 и 31,5 млрд. юана.
Приходите възлизат на 328,6 млрд. юана, със 152% повече на годишна база и в съответствие с прогнозите на анализаторите. Основният бизнес на CATL с батерии, който през 2021 г. формираше по-голямата част от продажбите на компанията, генерира маржове от 17,2%, което съвпада с пазарните оценки.
Акциите на CATL поскъпнаха с 3,3% в петък въпреки по-широкия спад при акциите на компаниите от сектора на електрическата мобилност, предизвикан от сериозни намаления на цените, които породиха опасения за свръхкапацитет.
CATL държи дял от 37% от световния пазар на батерии за електрически автомобили през 2022 г. - доказателство за популярността на неговите по-евтини за производство литиево-желязо-сулфатни батерии. Второто място с по 13,6% дял си поделят южнкорейската LG Energy Solution и китайската BYD, показват данни на SNE Research.
Размерът и доминиращата роля на CATL, която наскоро сключи сделка за изграждането на завод с Ford Motor в САЩ – привлече вниманието на китайския президент Си Дзинпин, който в рядък коментар по време на годишните парламентарни срещи в Пекин по-рано тази седмица заяви, че гледа на водещата позиция на компанията с „радост и тревога“.
CATL отчете още силно представяне на бързо разрастващия си сегмент за съхранение на енергия, който е генерирал приходи за 45 млрд. юана, над очакванията. Това е сфера на бизнеса, към която милиардерът и председател Дзън Юцюн проявява по-голям интерес, призовавайки наскоро за по-строги стандарти – ход, който може да е от полза за компанията му за сметка на по-малките конкуренти.
Базирана в провинция Фуджиян CATL е изправена пред засилваща се конкуренция при батериите. Тази динамика отчасти се стимулира от самата CATL, която според съобщения предлага отстъпки на някои китайски производители на автомобили на фона на спадащите цени на суровини като литий, където има преки инвестиции.
В коментари към инвеститорите от петък производителят на батерии поясни, че последните отстъпки за някои производители са имали за цел да споделят литиеви минерални ресурси с дългосрочни стратегически клиенти.
Като гигант в индустрията CATL е особено силна изложена на геополитически риск, особено докато САЩ се опитват да ограничат зависимостта от китайски компании във веригата на доставки за електрическите автомобили и да насърчат автокомпаниите да произвеждат в Северна Америка.
Скорошното споразумение на CATL с Ford за лиценз на батерийната му технология LFP, която да се използва в новата фабрика за батерии за 3,5 млрд. долара, която Ford ще управлява в Мичиган, привлече вниманието на Пекин, съобщават източници на Bloomberg. Властите се опасяват, че конкурентните страни на технологията на CATL може да бъде предоставени или да са достъпни за американския производител.
В същото време CATL се опитва да се разшири глобално, с 13 производствени бази по света, включително в Германия и Унгария, и с пет центъра за проучвания и развития, показват данни на сайта на компанията.