Дизелът остава доминиращо гориво при камионите в Европейския съюз (ЕС) през 2022 г., като делът на този тип тежкотоварни превозни средства достига 96,6% от общите продажби, което е ръст спрямо отчетените през 2021 г. 95,9%, показват нови данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА)*.
Въпреки значителния ръст в продажбите през миналата година електрическите камиони все още представляват малка част от общите продажби с дял от 0,6%. Камионите с алтернативно задвижване достигат 2,8% от доставките в блока.
Дизелови и бензинови камиони
През 2022 г. регистрациите на нови дизелови камиони нарастват с 3,7% до 274 058 броя спрямо 264 209 броя за предходната година. Най-голям принос имат страните от Централна Европа, въпреки че продажбите в Германия се свиват с 2,4%. Регистрациите в Италия и Испания нарастват съответно с 4,6% и 11,6 на сто.
В същото време регистрациите на бензинови тежкотоварни превозни средства се понижават със 17,4% до едва 157 броя, като делът на Франция тук достига 60%.
Камиони с алтернативно задвижване
През 2022 г. ЕС отчете значителен ръст в продажбите на електрически камиони. Регистрациите на превозни средства с това задвижване се увеличават с 32,8% до 1656 броя, като половината са отчетени в Германия (829 броя). В резултат на това пазарният дял на електрическите камиони се увеличава до 0,6% спрямо 0,5 на сто през 2021 г.
От друга страна, броят на регистрираните нови хибридни камиони в ЕС се свива с 16,1% до едва 47 броя.
Продажбите на камиони, задвижвани с алтернативни горива, като природен газ, пропан-бутан, биогорива и етанол, се понижават през 2022 г., като делът им достига 2,8% от общия пазар - спад от 3,6% през 2021 г.
Със 7915 камиона, регистрирани в целия ЕС, продажбите на камиони, работещи с алтернативни горива, се понижава с 19,9%. Германия има основния принос за отрицателното представяне на тези камиони в региона, като страната отчита спад в продажбите от 34,2%.
*Няма налични данни за България и Малта.