Повече от две трети (68%) от планираните за изграждане в Европа фабрики за електромобилни батерии може да се сблъскат с отлагане на строителството или пълната му отмяна, предупреждава неправителствената екологична организация Transport & Environment (T&E) в нов анализ.
Гигафабриката на Tesla Inc. край Берлин, съоръжението на Northvolt в Северна Германия и заводът на Italvolt близо до Торино, Италия, са сред проектите, които рискуват да изгубят най-голям процент от планираните производствени обеми заради приетия през август Закон за намаляване на инфлацията (IRA) в САЩ, който застрашава да привлече подобни проекти в рамките на най-голямата икономика в света за сметка на други страни.
T&E призовава както за финансова подкрепа от Европейския съюз (ЕС) за увеличаване на производството на батерии, така и за по-ускорени и улеснени процеси на одобрение и издаване на разрешително за такива индустриални проекти.
Общо 1,2 тераватчаса планиран европейски капацитет за батерии – който може да захрани 18 млн. електромобила – е с висок до среден риск от прекратяване или значителна загуба. Без това разширение Европа няма да може да задоволи търсенето на батерии в електромобилния сектор към 2030 г. и ще трябва да внася клетки от трети страни.
T&E използва публично достъпна информация, за да оцени 50-те гигафабрики, обявени за изграждане в Европа, въз основа на техните финанси и разрешителни и други фактори.
„Производството на батерии в ЕС е попаднало в кръстосания огън между Америка и Китай. Европа трябва да действа или рискува да загуби всичко. Спешно трябва да се установи зелена индустриална политика, фокусирана върху батериите с подкрепата на ЕС за увеличаване на производството, за да се реагира на субсидиите на САЩ и годините на господство на Китай“, предупреждава Юлия Полисканова, старши директор на отдела за превозни средства и мобилност в T&E.
Германия, Унгария, Испания, Италия и Великобритания ще загубят най-много, ако производителите на батерии променят плановете си. Заводът на Tesla край Берлин е най-силно застрашен от американските субсидии в IRA, след като компанията заяви, че ще фокусира производството на клетки в САЩ, за да се възползва от федералната подкрепа.
Italvolt, чийто главен изпълнителен директор е основал и фалиралата Britishvolt, е изложена на риск да бъде пренебрегната в полза на своя сестрински проект Statevolt в Калифорния. За да избегне съдбата на Britishvolt, планираната гигафабрика в Уест Мидландс, Великобритания, все още търси инвеститор.
Анализът на T&E също така поставя под въпрос проектите на InoBat в Сърбия и Испания, тъй като компанията наскоро получи подкрепа за изграждане на съвместно предприятие с американска фирма в щата Индиана.
Делът на Европа в глобалните инвестиции за производство на литиево-йонни батерии спадна от 41% през 2021 г. до едва 2% през 2022 г. според BloombergNEF. Инвестициите в батерии в САЩ и Китай продължават да растат, а европейските компании вече сигнализираха, че планират експанзия в Америка.
T&E изтъква, че ограничените ресурси на компаниите за увеличаване на производството, както и ограниченото предлагане на суровини, предопределят изхода от битката за привличане на инвестиции между САЩ и Европа.
„Отговорът на Европа трябва да отразява IRA по фокус, простота и видимост. Един централен фонд, достъпен за всички държави членки, трябва да даде приоритет на веригите на стойност за батериите, възобновяемите енергийни източници и интелигентните мрежи. ЕС не може да се конкурира, освен ако няма стабилна индустриална политика, която е насочена към увеличаване на производството и възнаграждава екологично устойчиви проекти“, подчертава Юлия Полисканова.