Дизеловият двигател остава доминираща технология на задвижване при продажбите на нови микробуси в Европейския съюз (ЕС) през 2022 г. с дял от 86%, въпреки че отчита свиване спрямо 2021 г. За сравнение електрическите лекотоварни превозни средства увеличават почти двойно своя пазарен дял от 3% през 2021 г. на 5,3 на сто година по-късно, показват нови данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), в които обаче липсва информация за България и Малта.
Дизелови и бензинови микробуси
През 2022 г. продажбите на дизелови микробуси се свиват с 21,9% в ЕС до 1,1 млн. броя, отразявайки по-широкия пазарен спад при лекотоварните търговски превозни средства. Четирите най-големи пазара в региона също записват понижения – регистрациите във Франция и Испания се свиват с 23,5%, в Италия – с 19,4%, а в Германия – със 17 на сто.
От друга страна, продажбите на нови бензинови микробуси нарастват в блока с 9,2% на годишна база до 64 585 броя. По този начин делът на това задвижване се увеличава до 5% спрямо 1,3 на сто през 2021 г.
Лекотоварни търговски автомобили с алтернативно задвижване (APV)
През миналата година регистрациите на електрически микробуси в ЕС се увеличават с 42,5% до 67 451 броя спрямо 47 382 броя година по-рано. Всичко основни пазари записват ръстове, като Испания води с увеличение от 57,3%, следвана от Германия (+41,3%), Франция (+33%) и Италия (+20,5%).
Продажбите на нови хибридни микробуси се увеличават с 23,9% до 31 980 броя спрямо 25 820 броя година по-рано. Делът на това задвижване от общите продажби през 2022 г. достига 2,5% спрямо 1,7 на сто през 2021 г. Регистрациите в Италия, най-големият европейски пазар за хибридни микробуси, отчита ръст от 43%, докато продажбите във Франция и Германия се увеличават съответно с 13,3% и 3,1 на сто. Регистрациите в Испания се свиват с 0,8%.
Продажбите на микробуси, задвижвани с алтернативни горива се понижават в ЕС с 28,7% до 15 221 броя при пазарен дял от 1,2%.