Западните санкции, наложени на Русия заради инвазията ѝ в Украйна, създадоха възможност за произведените в Китай автомобили да разширят пазарния си дял в страната, пише Nikkei Asia Review.
Китайските групи Chery Automobile, Great Wall Motor и Geely Automobile успяват да увеличат пазарното си присъствие в Русия до 16,5% от общите продажби на нови леки коли и лекотоварни търговски превозни средства през 2022 г. спрямо 6,3-процентния дял от предходната година, съобщава Асоциацията на европейския бизнес.
Общият обем на продадените в Русия китайски автомобили достига 121 800 превозни средства за миналата година, което е ръст от 7% на годишна база.
Chery увеличава продажбите в Русия с 31% до 53 хил. автомобила, въпреки че обемът на Geely спада с 0,7% до 24 хил. автомобила.
Пазарният дял на китайските марки е напът да надхвърли една четвърт тази година, тъй като автомобилните производители се възползват от увеличения приток на доставки на части от Китай, съобщават руските медии.
Подобно на Индия и много други страни, Китай не се присъедини към водените от Запада санкции срещу Русия. Руско-китайските отношения "напредват и растат стабилно и ние достигаме нови етапи", заяви президентът Владимир Путин на среща с висшия китайски дипломат Ван И в Москва миналата седмица.
Търговията между двете страни нараства с 30% през миналата година, отчитайки втори пореден годишен рекорд, съобщава Главната митническа администрация на Китай.
Откакто Москва нахлу в Украйна преди година, повечето чуждестранни автопроизводители спряха производството в Русия. Mercedes-Benz Group и Toyota Motor са сред компаниите, които заявиха, че ще напуснат руския пазар.
Продажбите на нови автомобили в Русия се сриват с 59% миналата година до приблизително 690 хил. броя. Продажбите на чуждестранни марки намаляват с около 80%, като до известна степен тази пропаст е запълнена от китайските и руските компании.
Делът на водещия руски автомобилен производител „АвтоВАЗ“ се разширява с 6 процентни пункта до 27,4%, но обемът на продажбите на производителя на Lada се срива с 46% поради недостига на части и производствените прекъсвания.
Когато френската група Renault продаде всичките си активи в Русия, възродената емблематична марка от съветската епоха, „Москвич“, пое завода на компанията в Москва и започна производство през ноември. Дизайнът на автомобила е базиран на модели, произведени от китайската държавна компания Anhui Jianghuai Automobile Group. Голяма част от компонентите в тези автомобили са произведени в Китай и доставени в Русия.
Междувременно „АвтоВАЗ“ обмисля да работи с китайски автомобилен производител в монтажен завод в Санкт Петербург, които доскоро принадлежеше на японската Nissan Motor Co. Подобно начинание ще може да произвежда 10 хил. луксозни автомобила годишно.
Асоциацията на европейския бизнес очаква през тази година руският автомобилен пазар да се разшири на годишна база до 770 хил. броя, ръст от 12% спрямо 2022 г., като основният положителен тласък ще дойде именно от Китай.