Продажбите на екологични превозни средства в Китай се сриват през януари поради отказаните доставки по време на честванията на китайската Нова година и решението на много потребители да изместят покупките през декември, за да се възползват от субсидиите за електромобили, съобщава Bloomberg.
Общо 332 хил. превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), включително изцяло електрически коли и хибриди, бяха продадени в Китай миналия месец, което представлява спад от 48,3% на месечна база и 6,3-процентно понижение на годишна основа, показват данни на Китайската асоциация на леките автомобили (CPCA).
Китайският автомобилен производител BYD Co. и американската Tesla Inc. водят при продажбите, доставяйки съответно 151 341 и 66 051 превозни средства. Около 26 843 произведени в Китай седани Model 3 и SUV-ове Model Y са продадени в страната през януари, докато други 39 208 са изнесени.
Темпът на продажби за Tesla се засили през януари, след като компанията предприе агресивни ценови намаления, за да възстанови търсенето. Световният лидер на пазара на изцяло електрически коли беше принуден да намали производството през декември в Шанхай зарад слабото търсене.
Отмяната на националната субсидия за покупки на електромобили в края на 2022 г. насърчи клиентите да поръчат желаните превозни средства през декември. Продажбите на Xpeng Inc., Nio Inc. и Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd. отбелязаха спад през януари.
Изпълнителният директор на Nio Уилям Ли заяви в края на миналата година, че продажбите може да се сблъскат с предизвикателства през първата половина на новата година след намаляването на субсидиите и поради по-широкото икономическо забавяне на Китай.
„С края на анти-Covid мерките предимствата на обществения транспорт отново са на дневен ред, предоставяйки повече възможности за избор на потребителите“, изтъква генералният секретар на CPCA Цуи Донгшу.
Като цяло продажбите на леки автомобили в Китай се свиват с 38% на годишна база през януари до 1,29 млн. броя. Това е спад от 40% спрямо декември и най-ниското ниво на продажби от поне април миналата година, когато Китай беше в разгара на коронавирусните мерки.
Цуи също призова за повече стимули за бензиновите автомобили с относително ниски нива на емисии, за да се увеличи потреблението сред хората със средни до ниски доходи, които бяха най-силно засегнати от строгите ограничения заради коронавируса.
Това би помогнало да се създаде „баланс между икономическата ефективност и опазването на околната среда“, допълва той, отбелязвайки, че леките коли в Китай вече са достигнали своя пик по отношение на въглеродните емисии, 12 години по-рано от първоначалните прогнози.
CPCA също така изтъква в доклада си, че възобновяването на производството след празниците около Новата година се е случило сравнително бавно, като някои „работници мигранти на средна възраст или възрастни обмислят да останат в родните си градове“ още известно време.