fallback

Продажбите на електромобили в Европа растат с над 360% спрямо предпандемичната 2019 г.

Volkswagen е пазарен лидер с 22,4% от общите продажби на електрически коли, следван от Tesla, Stellantis и BMW

20:47 | 07.02.23 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Продажбите на нови електрически коли през 2022 г. в Европа нарастват до рекордните 2,59 млн. броя, изчислява JATO Dynamics, като проучването на консултантската фирма включва както изцяло електрическите превозни средства, така и плъгин хибридите и моделите с водородни горивни клетки.

На годишна база обемът на продадените в региона електромобили се увеличава с 15 на сто, а спрямо 2020 г. – с 92%. През 2019 г. продажбите на електрически коли достигаха 561 хил. броя, като пазарният им дял оттогава нарасна от 3,6% до 23 на сто, а обемът на регистрациите се увеличава с 362%.

„Ускоряващият се ръст при търсенето на електромобили е следствие от продължаващата правителствена подкрепа чрез стимули и промяната в настроенията на потребителите благодарение на нарастващата осведоменост относно продуктите“, изтъква Фелипе Муньос от JATO Dynamics

През 2022 г. изцяло електрическите коли представляват 60% от всички регистрации на електромобили в Европа. И докато продажбите на плъгин хибриди се свиват, тези на задвижваните с батерии превозни средства се увеличават с 29% спрямо 2021 г. до общо 1,56 млн. броя – нов рекорд за европейския пазар.

Почти 14 на всеки 100 нови автомобила в Европа, регистрирани през миналата година, представляват изцяло електрически коли.

Регистрации на новите коли в Европа през 2022 г. Източник: JATO

Регионален лидер по пазарен дял на това задвижване е Норвегия (79%), следвана от Швеция (33%), Нидерландия (23%) и Дания (21%). След тях се нареждат Финландия, Швейцария и Германия с по 18%.  Най-голям растеж в пазарния дял отново отчита Норвегия – 16%, следвана от Швеция (+14%), Финландия (+7,5%), Дания (+7,3%) и Ирландия (+6,7%). Италия е единственият пазар, който отчита спад през 2022 г. в размер на 0,9%.

Германската автомобилна група Volkswagen е пазарен лидер при електромобилите с продажби от 349 200 превозни средства и пазарен дял от 22,4%, изчислява JATO. Това се дължи на силното търсене на електрически SUV модели на групата, както и на Cupra Born. Въпреки това Volkswagen не успя да увеличи пазарния си дял поради слабото търсене на ID.3 и прекратеното предлагане на e-Up.

Регистрации на нови електромобили в Европа. Източник: JATO

През 2022 г. групата изгуби близо 3 процентни пункта пазарен дял от Tesla, Stellantis, BMW, Geely и няколко други китайски компании. Въпреки спада от 35% в регистрациите на Model 3 – най-продаваният електромобил в Европа през 2021 г. – Tesla отчита ръст в обема на продажбите от 38%, изпреварвайки Stellantis за второто място в Европа, благодарение на силното търсене на Model Y, който оглави класацията при електрическите модели в 9 европейски пазара.

Stellantis също спечели пазарен дял благодарение на представянето на Fiat 500 и Opel/Vauxhall Mokka. BWM Group отбеляза 75% увеличение на обема в резултат на силното търсене на i4 и iX, изпреварвайки конкурента Mercedes-Benz, който беше засегнат от спада при марката Smart.

Geely (собственик на Volvo и Polestar) и производителите на оригинално оборудване в Китай отбелязаха повече от двойно увеличение на регистрациите на изцяло електрически коли през 2022 г.

От китайските производители на автомобили, опериращи в Европа, MG представлява по-голямата част от регистрациите на нови превозни средства (80%) с увеличение от 111% до 49 200 броя спрямо 2021 г.

Регистрации на електромобили по производител. Източник: JATO

Най-продаваните електромобили в Европа

Tesla оглави общото класиране по модели със своите Model Y и Model 3. Регистрациите на SUV-а на Tesla надхвърлиха 137 000 броя, докато американският производител успя да продаде 91 500 броя от своя седан.

Успехът на Model Y е за сметка на Model 3 поради нарастващата популярност на SUV сегмента, който представлява 51% от общите регистрации на изцяло електрически коли. Същата тенденция се наблюдава и при Volkswagen ID.3 (хечбек) и ID.4 (SUV) – където продажбите на втория растат за сметка на ID.3.

Класация по модели според продажбите. Източник: JATO

Fiat 500 си осигури 4-то място в класацията при моделите с 49% увеличение на регистрациите благодарение на силното търсене в Германия и Франция – най-големите му пазари. Електрическата версия на 500 представлява 37% от общите регистрации на модела.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:39 | 07.02.23 г.
fallback
Още от Новини виж още