Пазарът на електрически автомобили в Германия ще претърпи сериозен спад след намаляването на държавните субсидии при покупка на такъв тип превозни средства, предупреждава Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA), цитирана от Automobilwoche.
Лобистката група очаква пазарният дял на електрическите коли в страната да се свие с три процентни пункта до 28% през 2023 г. спрямо данните за 2022 г., изтъква президентът на VDA Хилдегард Мюлер пред Welt am Sonntag.
Мрачната прогноза на групата е свързана с очакванията за спад в продажбите на плъгин хибриди – превозни средства, които се задвижват чрез батерия и двигател с вътрешно горене. От началото на годината покупката на тези автомобили вече не подлежи на държавна субсидия. Значително е намалена и помощта за изцяло електрически модели.
Според Мюлер обемът на новите регистрации на плъгин хибриди ще спадне с около 30 на сто до 255 хил. превозни средства. Относно изцяло електрическите автомобили асоциацията очаква ръст на продажбите от 8% спрямо предходната година до 765 хил. превозни средства.
През януари бяха регистрирани около 18 100 изцяло електрически превозни средства и малко под 9 хил. плъгин хибридни коли - рязък спад в сравнение с данните за декември, когато продажбите на чисти електромобили надхвърлиха 100 хил. броя, а тези на плъгин хибриди – близо 70 хил. броя.
В сравнение с януари 2022 г. регистрациите за тези два типа задвижвания се свиват през първия месец на тази година съответно с 13,2 на сто и с 53,2 процента. Експертите предполагат, че много потребители са предпочели да реализират покупките в края на 2022 г., за да се възползват от по-щедрите субсидии.
Намалената държавна помощ ще „окаже отрицателно въздействие върху ръста в дела на електромобилите“, изтъква Мюлер. „Сега е още по-важно да се засили доверието на хората в електромобилността по други начини“, добавя президентът на VDA.
Според нея потребителите се нуждаят от „сигурността да могат да зареждат лесно по всяко време“ своите превозни средства.
За да се постигне целта на германското правителство за 1 млн. зарядни станции до 2030 г., темпът на разширяване на инфраструктурата трябва да се засили петкратно, категорична е Мюлер.