Китайските електрически превозни средства си проправят път към европейските пазари. Стартъпът XPeng обяви първите си доставки за Норвегия през октомври 2020 г. Горе-долу по същото време Джон Вьолкер, тестдрайв експерт, пробва електрическия седан P7 на компанията, който определи като „доста добър“. Според Вьолкер P7 разполага със „75% от характеристиките и възможностите на Tesla”, като по това време се предлагаше на цена, която е с 50% по-ниска от тази на моделите на американския концерн, пише Clean Technica.
Две години по-късно китайските електромобили на XPeng, BYD и MG вече са обичайна гледка по улиците на Осло (да не говорим за моделите на Volvo и Polestar, компании, собственост на китайската Geely).
Както всеки анализатор с фокус върху Китай знае, стремежът на страната към електрификация не се отнася само за справяне с мръсния въздух – тук става въпрос и за реализация на местните компании на международно ниво.
Китай произвежда прилични автомобили от много години, но повечето купувачи, включително китайските, изглежда предпочитат по-престижни марки като Mercedes и BMW. Въпреки това, докато гледаха как западните производители на автомобили бяха вкарани насила за ушите в електрическата ера, китайските конкуренти видяха възможност и я сграбчиха.
Един китайски автомобил може да не разполага с лукса на Porsche или с функциите на Tesla, но намира своето място в по-ниските сегменти, където се предлагат достъпни модели за огромния пазар на азиатската страна.
Един от тези, които виждат опасност в оформящия се тренд, е главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес.
„Разликата в цената между европейските и китайските превозни средства е значителна“, предупреждава той в кулоарите на технологичното изложение CES в Лас Вегас през януари. „Ако нищо не се промени в настоящата ситуация, европейските клиенти от средната класа все повече ще се обръщат към китайските модели“, добавя Таварес.
Той очевидно вижда разпоредбите на ЕС за емисиите като част от проблема. „Регулацията в Европа гарантира, че електрическите автомобили, произведени в Европа, са с около 40 процента по-скъпи от подобните превозни средства, произведени в Китай“, посочва още шефът на Stellantis.
Според него автомобилната индустрия в региона може да се сблъска със същата мрачна съдба като европейската индустрия за соларни панели.
Таварес вижда два пътя напред: протекционизъм, който не би бил популярен сред германските автомобилни производители, които разчитат за голяма част от печалбата си на Китай; или ожесточена битка с конкуренцията. „Ако държите европейския пазар отворен, тогава нямаме избор: трябва да се борим директно с китайците. И това се отнася за цялата автомобилна верига на стойност“, категоричен е той.
„Това неизбежно ще доведе до непопулярни решения“, добавя Таварес, визирайки съкращенията на работни места и изместване на фабрики в региони, предлагащи по-ниски разходи. „Ако не се направи нещо в ЕС, ще има ужасна битка“, подчертава Таварес.
Той е известен с ранното си скептично виждане относно електромобилите, като отправя множество призиви за държавни субсидии, които да подкрепят индустрията. Въпреки това думите му изглеждат подплатени с достатъчно доказателства.
Можем да поспорим дали ЕС и националните правителства правят достатъчно, за да подкрепят прехода, но няма съмнение, че производителите на автомобили трябва да започнат да предлагат повече електромобили на ниски цени (и не само в Европа – китайците също се прицелват в пазара на САЩ ).
„Не знаем как да правим малки коли с достъпни батерии, а Китай го може“, изтъква Патрик Колер, главен изпълнителен директор на френския доставчик Forvia. Големите разходи за изграждане на батерии са част от проблема – малките градски електромобили се предлагат с около 10 хил. евро повече в Европа, отколкото в Китай, добавя Колер. Според него „бързите иновации“ тук са задължителни.
Но не всички „варвари“ пред портите на европейските автомобилни концерни идват от Китай – като погледнем данните за продажбите на Model Y в Европа, може да се твърди, че Tesla е по-голяма заплаха за европейските производители на оригинално оборудване, отколкото всички китайски марки взети заедно. От друга страна, когато става въпрос за евтини градски коли, Tesla не изглежда толкова страшна. За щастие, печелившата стратегия за справяне с двете заплахи е една и съща: производителите на автомобили трябва да започнат да произвеждат по-завладяващи електромобили на достъпни цени.
преди 1 година До: aldy Тупой тpoль, най-многа население не значит силни китайски марки в Европа и САЩ. В Китай на первое место най-просаваем модель Фолксваген, след това Тойота и тн. Празная голова пълна с прапаганда, айде запускай другите акаунти да слагаш минуси. Тупой тpoль. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Китай стана най-големият пазар на автомобили. Паричната му маса е $27 трилиона, по-голяма от тази на САЩ, ФРГ и Япония, взети заедно. Висшият клас електромобили е далече напред технологично и оставя много назад Тесла и другите. Един Мерцедес чака чипове и комплектуващи от Китай. Гласово управление на почти всичко, управление с жестове и т.н За по-интелигентните и възприемчиви люде === https://youtube.com/watch?v=MnEhYrDx92Q === https://youtube.com/watch?v=pW1RImANHuU отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Китай стана най-големият пазар на автомобили. Паричната му маса е $27 трилиона, по-голяма от тази на САЩ, ФРГ и Япония, взети заедно. Висшият клас електромобили е далече напред технологично и оставя много назад Тесла и другите. Един Мерцедес чака чипове и комплектуващи от Китай. Гласово управление на почти всичко, управление с жестове и т.н За по-интелигентните и възприемчиви люде === https://***.youtube.com/watch?v=MnEhYrDx92Q === https://***.youtube.com/watch?v=pW1RImANHuU отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Такие глупасти, как китайски автомобили превземат Европа и САЩ гаварят от много време. И за автомобили с ДВГ. И кагда разходиш се и виждаш, что пълни глупастти, и китайски дранголници са пълна екзотика. И ако искате такая статия да бъде сериозна, надо публикувате статистика, а не общи приказки и сказки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар