Пристигащите във Великобритания често са поразени от това колко хора карат луксозни коли. Ако домът на един англичанин е неговият замък, тогава возилото му трябва да бъде модел на BMW или Audi от най-висок клас. Тъй като цената на кредитите се покачва, поддържането на този начин на живот става все по-трудно, което заплашва да нанесе удар върху печалбите на производителите на автомобили, пише Bloomberg.
Въпреки че реалните доходи в Обединеното кралство намаляват от 2008 г. насам, изключително ниските лихвени проценти смекчиха удара, като помогнаха на британците да купуват нов луксозен автомобил на всеки няколко години - такъв, какъвто иначе не биха могли да си позволят. Сега нарастващите разходи по кредитите застрашават тези облаги, тъй като се повишават месечните разходи при т.нар. договори за финансов лизинг (PCP), които са отговорни за голяма част от покупките на лични превозни средства във Великобритания.
Производителите на премиум автомобили може да се сблъскат с отлив на купувачи, тъй като по-достъпни марки като Kia, Hyundai, MG и Dacia увеличават своя пазарен дял. Но отделите за потребителско финансиране на автомобилните концерни вероятно не са изправени пред бедствие благодарение на друга забележителна характеристика на този пазар: цените на употребяваните автомобили, които помагат да се определи цената на PCP плановете и финансовата експозиция на доставчика, когато клиентите върнат автомобила – остават изключително високи, засега.
Накратко, сделката с PCP работи по следния начин: след като направи солидна предварителна вноска, клиентът плаща няколкостотин паунда всеки месец за срока на три- или четиригодишния договор, при спазване на таван за пробег. В края на договора той може да върне колата и да не плащат повече, както при лизинг. Като алтернатива клиентът може да избере да изплати остатъка и да придобие колата направо или да я замени за нова и да стартира нов PCP договор. Много потребители избират последното, което превръща PCP в безкрайна финансова бягаща пътека.
От 84% от продажбите на леки коли, финансирани през 12-те месеца до ноември 2022 г. от членове на Асоциацията за финанси и лизинг, около 79% представляват PCP споразумения.
Трябва да се признае, че повишаването на лихвите от Английската централна банка (АЦБ) до 3,5% от 0,25% през изминалата година няма да повлияе на по-голямата част от настоящите заеми за автомобили, тъй като лихвите за PCP са фиксирани. Въпреки това годишните стойности от 0% стават все по-редки при новите сделки. Често срещано погрешно схващане е, че клиентите, залагащи на PCP, „финансират само амортизацията“, докато в действителност цитираният годишен процент на разходите (ГПР) включва т.нар. окончателно, или крайно плащане, когато автомобилът се придобива. Следователно има значение дали сега трябва да се плати 8% лихва вместо 4%. Проучване на пет популярни модела през ноември установява, че месечните разходи за PCP вече са с 23% по-високи в сравнение с 2019 г. поради комбинацията от по-високи цени на превозните средства и нарастващите разходи по заеми.
Друго проучване през септември установи, че средната месечна цена на четиригодишни PCP сделки се е повишила до 538 паунда (662 долара) от 479 паунда през предходната година.
Списание Autocar споделя, че „финансовите сделки никога няма да бъдат толкова изгодни, колкото бяха през последното десетилетие... Никога не сме осъзнавали колко изгодни са били“, посочва медията.
Изправени пред ръст на разходите за живот и необходимостта от заделяне на голяма част от доходите за обслужване на ипотеките си, британците може да се наложи да понижат стандартите си, когато избират ново превозно средство.
„Цената на кредита се е повишила и потребителите свиват бюджета си, за да отговарят на новата ситуация, което може да означава избор на по-малка кола или модел с по-ниски спецификации“, коментира Ейдриън Дали, директор на автомобилното финансиране във FLA.
Това е потенциално лоша новина за германските производители на автомобили, които досега разчитаха на пазара на Обединеното кралство, за да продават своите луксозни модели; PCP сделките мотивират клиентите да купуват подобни автомобили, като често се придържат към една марка.
BMW AG и Audi са сред най-продаваните марки във Великобритания, като около 30% от продажбите на автомобили в страната представляват първокласни автомобили в сравнение със средно 22% в Германия, Франция, Испания и Италия, отбелязва Morgan Stanley. През октомври американският кредитор понижи прогнозата си за продажбите на автомобили за 2023 г. в Обединеното кралство, за да отрази потенциалния финансов натиск при PCP сделките.
Вариант е автопроизводителите да понижат и без това рекордно високите цени на своите превозни средства или да приемат факта, че продажбите ще спаднат.