Британският автомобилен концерн Jaguar Land Rover (JLR) се върна към печалбата, след като доставките на полупроводници започнаха да се възстановяват, осигурявайки положителен тласък за производството на нови модели от висок клас, съобщава Bloomberg.
JLR отчете оперативна печалба в размер на 265 млн. паунда (326 млн. долара) за периода октомври-декември в сравнение със загубата от 9 млн. паунда, записана година по-рано, информира индийската компания майка Tata Motors Ltd.
Положителният резултат се дължи на ръста в продажбите на новите модели Range Rover и Range Rover Sport, както и на благоприятните валутни ефекти.
„JLR се върна към печалба, тъй като недостигът на чипове беше облекчен през тримесечието, а производството и продажбите на едро се увеличиха“, заяви Ейдриън Мардел, временен главен изпълнителен директор на JLR.
Компанията беше сериозно засегната от продължителния дефицит на полупроводници, който осакати цялата индустрия. По-рано този месец JLR предупреди, че може да пропусне целта да се върне към рентабилност до следващата година, тъй като кризата във веригата на доставки ограничава производството ѝ. Проблемите идват на фона на рекордно високите поръчки за превозни средства от 215 хил. броя, добавя JLR.
Концернът също трябва да се справи с предизвикателството пред изпълнението на своята стратегия за електрификация на фона на сътресенията в ръководството.
Тиери Болоре, който ръководеше компанията за около две години, обяви, че напуска през ноември, когато Мардел временно пое ръководството.
В сряда JLR заяви, че заводът в Солихъл, Великобритания, ще започне да произвежда напълно електрически модели Jaguar от 2025 г. наред с моделите на Range Rover, осигурявайки началото на „вълнуваща нова ера в производството на електромобили в Обединеното кралство“.
Местната автомобилна индустрия постигна само ограничен напредък в прехода към електрификацията, като плановете на Лондон за лидерска позиция в този процес претърпяха сериозен удар на фона на финансовия колапс на производителя на батерии Britishvolt Ltd., който подаде молба за несъстоятелност по-рано този месец.
През третото тримесечие марката Jaguar продаде само 14 500 коли.
Предпазлив оптимизъм
JLR очаква да постигне положителен марж на оперативната печалба и свободен паричен поток през фискалното четвърто тримесечие с продажби на едро от 80 000 броя или повече. Програмата за намаляване на разходите е напът да осигури повече от 1 млрд. паунда подобрения през годината, за да помогне за смекчаване на въздействието от ускорената инфлация.
Концернът се придържа към очакванията си за постигане на положителен паричен поток и положителна възвръщаемост за цялата година.
Финансовият директор на Tata Motors П.Б. Баладжи заяви, че е „предпазлив оптимист“, тъй като все още се усеща недостига на полупроводници в JLR.
Като цяло продажбите на едро на JLR за третото фискално тримесечие са скочили с 15% спрямо същия период година по-рано до 79 591 автомобила. Обемите на едро в Китай, където представянето на компанията беше помрачено от ефектите на анти-Covid мерките, които впоследствие бяха облекчени — спаднаха с 13% спрямо предходното тримесечие, като се очаква ситуацията да се подобри.
Резултатът подкрепи финансовото представяне на компанията майка Tata, която отчете нетна печалба от 29,6 млрд. рупии (363 млн. долара) през третото тримесечие спрямо загубата от 15,2 млрд. рупии година по-рано. Базираният в Мумбай производител на автомобили победи медианната прогноза на анализатори за печалба от 1,06 млрд. рупии.
Tata Motors планира да инвестира 2,2 млрд. долара в електрически превозни средства в рамките на пет години, посочва още Баладжи.