Чешката автомобилна марка Skoda Auto, част от германската група Volkswagen, отчете спад на доставките в глобален план през 2022 г. с 16,7%, позовавайки се на недостига на компоненти, проблемите с веригите на доставки и войната в Украйна, съобщава Ройтерс.
Въпреки негативните данни компанията очаква подобрение през тази година.
Автомобилната индустрия се сблъска с множество препятствия през 2022 г., помрачена от недостига на части, най-вече на полупроводници, предизвикан от новите коронавирусните огнища в Азия, и въздействието от войната на Русия в Украйна.
Глобалните доставки на Skoda падат до 731 300 автомобила през 2022 г., като най-рязък спад е регистриран в Русия, където продажбите се свиват с 80%.
„Пазарната ситуация ще остане напрегната през 2023 г., но сме предпазливи оптимисти, че нещата ще се подобрят през следващите месеци“, заяви главният изпълнителен директор на Skoda Клаус Зелмер.
По отношение на моделите доставките на лидера Skoda Octavia достигат 141,1 хил. броя. На второ място е Kamiq с 96,3 хил. доставки, следван от Kodiaq (94,5 хил.), Fabia (92,7 хил.), Karoq (87,7 хил.), Superb (60,8 хил.), Eniaq iV (53,7 хил.), Scala (39,5 хил.), Kushaq (26,8 хил.), Slavia (20,9 хил.) и Rapid (17,3 хил.).
При пазарите лидер е Германия със 134,3 хил. доставки, следвана от Чехия (71,2 хил.), Индия (51,9 хил.), Великобритания (50 хил.), Полша (45 хил.), Китай (44,6 хил.), Франция (29,5 хил.), Италия (25 хил.), Испания (22,2 хил.) и Турция (18,5 хил.).
Продажбите в Западна Европа се свиват до 377 хил. автомобила през 2022 г., което представлява спад от 7,8% спрямо отчетените през 2021 г. 409 хил. доставки. В Централна Европа продажбите се понижават с 9,8% до 148 хил. броя спрямо 164,1 хил. броя година по-рано. Пазарите в Източна Европа и Китай също отчитат спадове, но този в Индия отбелязва ръст от 127,7%.
В средата на декември Skoda обяви, че обмисля да се оттегли от Китай, като се очаква окончателното решение да бъде взето тази година.
„Конкуренцията е много силна там, така че ще обмислим, заедно с нашия китайски съвместен партньор, как може да продължим“, споделя главният изпълнителен директор на марката Клаус Зелмер, добавяйки: „Ако искаме да консолидираме енергията си, струва си да проверим всички сценарии и след това да решим“.
Чешката компания играе важна роля в стратегията на Volkswagen за електрификация на продуктовото портфолио. Миналата пролет бившият изпълнителен директор на германската група Херберт Дийс заяви, че разработването на малки електромобили за марките Volkswagen, Skoda и Cupra е „в ход“ преди пазарния им дебют през 2025 г. Въпросните превозни средства ще бъдат с размерите на VW Polo, като ще се продават под марките на групата, насочени за по-масовия пазар.