fallback

Да ползваш електромобила си като зарядна станция? Panasonic вижда потенциал

Подобни технологии набират популярност на фона на скока в цените на електроенергията

13:26 | 11.01.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Използването на електрическите превозни средства като домашни батерии се очаква да нарасне в Япония през тази година, тъй като Panasonic и други технологични компании се насочват към пазара на енергийни системи, докато съществуващите играчи разширяват производството, пише Nikkei Asia Review.

Panasonic, която е лидер на японския пазар на стандартни електромобилни зарядни устройства и слънчеви панели, ще стартира през февруари продажбите на своята система за домашно снабдяване с електричество чрез превозно средство (vehicle-to-home - V2H). Panasonic ще продава продукта чрез 5000 бизнес партньори от комунални дружества до строителни компании.

Системите V2H включват двупосочни зарядни устройства, които позволяват на електричеството да тече както към, така и от батериите на електромобилите.

Електрическите превозни средства навлизат в Япония с по-бавен темп, отколкото в САЩ и Европа. Но собствениците на жилища, които вероятно биха използвали технологията V2H, вече разполагат със соларни панели и батерии, изтъкват от Panasonic.

Добавянето на електромобил към микса позволява на клиентите да консумират повече енергия, произведена от техните соларни панели, с което се намалява необходимости от доставки по мрежата, когато цените са високи.

Производителят на електроника Omron също пуска своята V2H система през май. Компанията, известна с медицинските си устройства, проектира системата да тежи 25 килограма, така че да може да бъде инсталирана от един работник.

Sharp също планира да навлезе на V2H пазара в рамките на няколко години.

Този пазар се намира в ранен стадий на развитие в световен мащаб и разширяването му ще изисква стандартизиране на технологията. Понастоящем превозните средства на Tesla не се считат за съвместими с V2H системата.

Бавното налагане на електромобилите в Япония накара Mitsubishi Electric да излезе от пространството на V2H системите през 2021 г. Но продажбите на тези превозни средства вече нарастват, достигайки рекордните 17 771 броя – или 1% от продажбите на нови леки коли – през първата половина на 2022 г.

Двупосочните зарядни устройства за електромобили обикновено струват над 1 млн. йени (7600 долара) в Япония. Субсидиите покриват до половината от разходите, като таванът е 750 хил. йени.

V2H системите включват още повече компоненти. Но интересът към способността им да насърчават използването на възобновяема енергия нарасна, тъй като цените на електроенергията скочиха.

Nichicon, известна главно с производството на индустриални кондензатори, инвестира около 2 млрд. йени, за да разшири своята фабрика Kameoka в префектура Киото, за да произвежда V2H системи и домашни батерии. Целта на компанията е да започне производство още тази година.

Разработчикът иска да удвои капацитета си за двупосочни зарядни устройства за V2H системи, който в момента достига 1000 броя месечно.

Nichicon заяви, че контролира около 90% от пазара на V2H системи в Япония, на който навлезе през 2012 г. Партнира си с автомобилни производители като Mercedes-Benz.

„Неизпълнените ни поръчки продължават да растат“, отчасти поради прекъсванията във веригата н доставки, дължащи се на разпространението на коронавируса, споделя председателят Ипей Такеда.

Запитан дали честото зареждане и разреждане на V2H системите може да съкрати експлоатационния живот на електромобилните батерии, представител на производител на такава технология посочи, че съществува известен ефект върху батерията, но той е „незначителен, като се има предвид колко издръжливи са батериите“.

Системите V2H могат да служат като авариен източник на захранване по време на природни бедствия. Най-скъпата версия на Nissan Leaf разполага с 60-киловатчасова батерия - толкова енергия, колкото обикновено домакинство използва за четири дни. Електромобилът Sakura се предлага с 20-киловатчасова батерия.

Производителите на V2H системи казват, че разширяването ще представлява предизвикателство предвид липсата на универсални стандарти.

„Не са обособени ясни стандарти за зареждане и разреждане на батерии“, подчертава Такеда, добавяйки: „Искаме да участваме в процеса на определяне на правилата“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:26 | 11.01.23 г.
fallback
Още от Новини виж още