Китайската марка за електрически превозни средства Zeekr иска да удвои продажбите през 2023 г. до около 140 хил. електромобила и планира да се разшири в Европа, обяви главният изпълнителен директор Анди Ан пред Ройтерс.
Zeekr, която е създадена от китайския автомобилен производител Geely, продаде 72 хил. електрически коли през 2022 г., предимно в Китай. Нейният модел 001, който се предлага на цена около 300 хил. юана (43 600 долара), се конкурира с кросоувъра Model Y на Tesla Inc. и с други луксозни модели в Китай.
Конкуренти като Zeekr и BYD накараха Tesla на няколко пъти да понижи цените на своите модели на китайския пазар през последната година, като продажбите на американския концерн през декември паднаха до най-ниското ниво от пет месеца насам.
Очаква се вторият модел на Zeekr – 009, да влезе в производство още този месец.
Китайският бранд вижда възможност за растеж в Европа, споделя Ан в кулоарите на технологичното изложение CES в Лас Вегас. По-късно тази година Zeekr планира да започне да продава превозни средства на европейския пазар със системи за асистирано шофиране, проектирани съвместно с Mobileye, добавя Ан.
Експозицията на Zeekr и нейната компания майка към Европа е свързана с шведския концерн Volvo Car, в който Geely има мажоритарен дял.
Zeekr и Waymo, звеното на Alphabet Inc. за роботизирани превози, представиха прототип на автономно превозно средство на изложението CES.
Според Ан китайската марка планира да произвежда електромобили за Waymo в Китай, като не се изключва и обособяване на производствена база в САЩ, „в зависимост от пазарната ситуация“.
Zeekr обаче не планира да навлезе на потребителския пазар в САЩ, добавя Ан.
Миналия месец марката подаде заявление за първично публично предлагане (IPO) в САЩ, без да предоставя подробности за размера на листването или датата. По-рано Ройтерс съобщи, че Zeekr се стреми да набере повече от 1 млрд. долара чрез IPO и търси оценка от над 10 млрд. долара.
Друг местен производител на електромобили, Nio Inc., премина границата от 300 хил. продажби в средата на декември. Clean Technica очаква само през тази година компанията да продаде още 300 хил. електрически превозни средства. Това обаче ще изисква месечен темп на продажби от около 25 хил. автомобила вместо сегашния от 15 хил. коли на месец.