Цената на лития ще се понижи през 2023 г., прогнозира китайски доставчик на метала, използван при електромобилните батерии. Това потенциално ще осигури известно облекчение за автомобилните производители, притиснати от растящите разходи на суровините, съобщава Bloomberg.
Ценовият ръст беше смекчен след грандиозното 2-годишно рали, определено като „безумно“ от Илон Мъск и „неразумно“ от BYD Co. – един от най-големите производители на батерии и електромобили в света.
Ценовото охлаждане вероятно ще продължи, тъй като доставките на метала нарастват, изтъква Уан Пънуей, председател на производителя на литий Sinomine Resource Group Co.
„Вярваме, че постепенната низходяща тенденция при лития ще продължи през следващата година“, казва Уан, прогнозирайки спад от около една четвърт от настоящите ценови нива, което все пак ще осигури на компанията „добри“ печалби.
Все пак не се очаква стръмен спад, тъй като пазарът остава затегнат, добавя Уан, чиято компания управлява мини в Зимбабве и Канада.
Устойчивият ценови ръст на лития от 2020 г. насам удари финансите на клиентите на миннодобивните компании и доведе до покачване на цените на електромобилите. Цените на лития в Китай все още са около два пъти по-високи от тези в началото на годината, тъй като търсенето на електромобилния пазар изпреварва предлагането.
Уан очаква спад на цените на литиевия карбонат до около 400 хил. юана (около 57 хил. долара) за тон през 2023 г. Цените удариха рекордно високо ниво от близо 600 хил. юана в средата на ноември, сочат данни на Asian Metal Inc. В четвъртък те се понижават за пети пореден ден до ниво от 522,5 хил. юана.
Коментарите на Уан отразяват някои други прогнози. Увеличеното предлагане на метала ще тласне пазара към излишък през следващата година и ще помогне за ценовия спад, смята вицепрезидентът на BYD Стела Ли в изказване по-рано този месец. Отпадането на електромобилните субсидии в Китай, както и несигурността относно коронавируса в страната и перспективите за глобална рецесия също ще окажат низходящо въздействие върху пазара.
„През следващите шест месеца слабото търсене вероятно ще доминира в дискусиите за цената на лития, тъй като търсенето в Китай ще бъде засегнато от отпадането на субсидиите и от нарастващия брой на заразени с коронавирус“, коментира Алис Ю, анализатор в S&P Global Commodity Insights.
Sinomine иска да разшири производството в световен мащаб, точно когато геополитическото напрежение между Пекин и САЩ нараства, тъй като последните искат да ограничат влиянието на Китай в рамките на глобалната верига на доставки на електромобили.
Компанията на Уан е едно от трите китайски дружества, на които Канада нареди да продадат своите дялове в листнати на канадската фондова борса фирми, добавяйки по-строги правила за чуждестранни инвестиции.
Уан признава, че компанията няма особено желание да инвестира в нови мини в Северна Америка в момента.
Sinomine преговаря за реализацията на потенциални проекти в Южна Америка и ще продължи да търси възможности зар разширяване в Африка, където разработването на мини е облекчено, добавя Уан. Централна Азия е друга перспектива - включително Афганистан, след като ситуацията със сигурността там се подобри, изтъква той.
Неговата компания в момента разполага с 25 хил. тона годишен производствен капацитет за литиев хидроксид и карбонат за батерии. Sinomine иска да увеличи този капацитет до 60 хил. тона през следващата година и на 100 хил. тона до 2025 г.