Канада, Южна Корея или Индонезия: много страни се надяваха, че Tesla ще построи планирания си нов завод там. Сега обаче Мексико вероятно е победителят в играта, пише германският икономически всекидневник Handelsblatt, като се позовава на източници от бранша. Самата компанията не е коментирала темата пред медията.
Според запознати петият завод на американския производител на електрически автомобили ще бъде построен близо до Монтерей. Милионният град в североизточната част на Мексико е близо до границата с Тексас и вече е дом на повече от 4200 чуждестранни компании, сред които много от автомобилната индустрия, като Mercedes-Benz, General Motors и Hyundai. Преди седмица и Bloomberg съобщи за напредналите планове и за избора на Мексико за инвестицията.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск обяви проекта за нова фабрика още преди година. „2022 е годината, в която ще търсим място за фабрика", каза Мъск, като „е възможно да обявим това в края на годината". Мъск повтори тази цел през август миналата година на годишното общо събрание.
„Гига Мексико“ (Giga Mexico), както вече се нарича заводът, ще бъде петата фабрика за автомобили на компанията след тези във Фримонт в Калифорния, Шанхай, Грюнхайде край Берлин и Остин в Тексас. Мъск казва, че планира общо десет до дванадесет завода, за да може до 2030 г. концернът му да произвежда 20 млн. автомобила годишно.
Все още не са известни подробности за това какъв тип превозни средства ще се произвеждат в Мексико и колко средства ще похарчи Tesla. Според статия на мексиканския вестник Reforma първоначално Tesla възнамерява да инвестира от 800 млн. долара до 1 млрд. долара. Сумата би била подобна на първоначалните инвестиции в места като Грюнхайде. Според материала Tesla иска да похарчи общо 10 млрд. долара, а стойността на фабриката в Грюнхайде се оценява на малко повече от половината от тази сума.
Електрически автомобили: Мексико ще получи финансиране от САЩ
Важен фактор за Tesla: преди няколко седмици Канада и Мексико настояха пред правителството на САЩ да ги включи в субсидията за електрически автомобили в „Закона за намаляване на инфлацията" на президента Джо Байдън. Това ще позволи на американските производители да внасят компоненти или цели автомобили от съседни държави и да ползват данъчни облекчения, които вероятно ще бъдат в пълен размер.
Още в края на октомври имаше индикации за интерес от страна на Tesla. По това време Мъск посети Монтерей. Снимките показват 51-годишния мъж с представител на мексиканското министерство на икономиката и със съпругата на губернатора на щата Нуево Леон.
NEWS: Elon Musk was spotted visiting Monterrey, Nuevo Leon, Mexico and talking with the Undersecretary of Investment of the state economy.
The undersecretary reportedly wants Elon to invest in Nuevo León.https://t.co/U60zyjh9ky
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) October 23, 2022Някои доставчици на Tesla вече са разположени на място
В града вече са разположени доставчици на Tesla като Enflex и Quanta Computer от Тайван, Faurecia от Франция или ZF от Германия. Обменът е толкова оживен, че преди няколко месеца щатът Нуево Леон въведе отделна лента за Tesla на граничния пункт с Тексас, за да ускори движението на стоки.
Монтерей е едно от най-популярните места за чуждестранни компании в Мексико. По данни на Агенцията за икономическо развитие на щата само от октомври 2021 г. до август тази година са направени 90 инвестиции на стойност 4,2 млрд. долара, като 39 от тях са от САЩ, а три - от Германия. Никой друг отрасъл не е бил по-активен от автомобилната индустрия - с 18 проекта.
It's a Tesla-friendly area pic.twitter.com/nWr7ynk0ye
— Tsla Chan (@Tslachan) October 23, 2022Чуждестранните компании като Tesla са привлечени не само от ниските заплати, но и от голямото предлагане на квалифицирани работници. В Нуево Леон има около 150 университета, от които всяка година излизат над 8000 инженери и почти 22 000 техници.
Проблеми с набирането на персонал в Германия и САЩ
Набирането на персонал е проблем за много производители в САЩ. Според профсъюза IG Metall Tesla се затруднява с този проблем и в Грюнхайде. Там производителят иска да наеме 12 000 служители, като в момента те са 7500. Според IG Metall Tesla не привлича достатъчно хора заради недостатъчно атрактивното заплащане.
В момента заводът в Германия произвежда 3000 автомобила седмично. Това е по-добър резултат от този на фабриката на Tesla в Остин и увеличение в сравнение със септември, когато седмично са били произвеждани 2000 автомобила. Компанията обаче изостава от целите си, тъй като през 2021 г. Мъск обяви, че иска компанията ми да произвежда в Грюнхайде от 5000 до 10 000 автомобила седмично.
За да се доближи до целта, този месец компанията ще въведе и трета смяна. Преди няколко седмици Tesla очевидно е наела агенция за временна заетост. „За германския обект на американски производител на електрически автомобили агенцията за подбор на персонал ще попълни 600 свободни работни места преди края на декември тази година", се казва в прессъобщение на доставчика на услуги Manpower.
Съкращения в компанията на други места
Междувременно Tesla е уведомила служителите си, че замразява наемането на служители в САЩ, и е потвърдила, че през следващото тримесечие предстои нова вълна от съкращения, предава специализираното издание Electrec.co. През юни Мъск помоли ръководството на Tesla да „спре всички назначения" и да съкрати 10% от персонала.
Главният изпълнителен директор е посочвал различни причини за съкращенията пред различни хора, включително, че има „много лошо усещане" за икономиката.
През годините Tesla се разрастваше бързо и това често води до неефективност при наемането на служители, което в крайна сметка води до кръгове от съкращения като този.
„Паузата в наемането" е по-притеснителна, тъй като Tesla има няколко програми, които се развиват бързо, и трябва да наеме хиляди хора в новите заводи в САЩ и Германия.
Въпреки това компанията бързо отмени лятната пауза в наемането на персонал и през втората половина на годината отново започна да увеличава броя на служителите си.
Сега Electrek предава, че Tesla прилага ново замразяване на наемането на служители и планира по-нататъшни съкращения, както казва пред изданието надежден източник, запознат с въпроса.
Tesla е съобщила на някои служители, че засега спира да наема служители. В допълнение към замразяването на наемането компанията също така е заявила, че през първото тримесечие на 2023 г. ще се очаква екипите да извършат съкращения.
Не е ясно колко мащабно ще бъде замразяването на наемането на служители, тъй като Tesla все още планира разширяване на някои производствени обекти. Засега не са предоставени допълнителни подробности.
Тези стъпки се случват в момент, в който акциите на Tesla спадат през цялата година, въпреки че финансовите резултати на компанията постигат нови рекорди почти всяко тримесечие.
Това отчасти се дължи на по-широкия спад на пазара през 2022 г., но през последните няколко месеца акциите на Tesla не се движат заедно с останалата част от пазара.
Периодът на последните спадове на цената на акциите съвпада с придобиването на Twitter от Мъск и продажбата на акции на Tesla за финансиране на платформата за социални медии. В последно време се появиха и някои признаци, които показват, че проблемите на Tesla не са само на фондовия пазар.
Наскоро автомобилният производител започна да предлага временни отстъпки и привилегии за своите автомобили - което води до убеждението, че Tesla потенциално е изправена пред редки проблеми с търсенето.
Въпреки това производителят не е единствената компания, която извършва съкращения. Няколко други големи фирми от други браншове, включително Goldman Sachs и Cisco, обявиха напоследък предстоящи кръгове на съкращения в очакване на промяна в макроикономиката в началото на 2023 г.