Произведено в Израел въздушно електрическо превозно средство, излитащо и кацащо вертикално (eVTOL), което е предназначено да превозва пътници на кратки разстояния в градовете, направи в сряда своя първи полет с пилот – крайъгълен камък, който ще помогне на компанията-разработчик да реализира търговска услуга в рамките на две години, съобщава Ройтерс.
Разработеният от израелския стартъп AIR eVTOL апарат има капацитет да превозва до двама души – оператор и пътник – на разстояние до 160 км с едно зареждане на батерията.
AIR и много нейни конкуренти по света разчитат на прогнозите, че този вид пътуване в крайна сметка ще се превърне в обичайна ежедневна практика.
„Това е важен крайъгълен камък“, изтъква изпълнителният директор и съосновател на стартъпа Рани Плаут.
Пред компанията и по-широката индустрия все още има много препятствия, които трябва да бъдат преодолени, преди хората да могат да използват летящите превозни средства като модела на AIR - AIR ONE, включително регулации и комерсиализиране на технологията.
Следващата стъпка в тестовата фаза на AIR предвижда и превоз на пътници, посочва Плаут.
Той се надява AIR ONE да се появи на пазара в края на 2024 г. на базова цена от 150 хил. долара. Средната скорост на полета може да достигне 160 км/ч на надморска височина от 366 м, изтъкват от компанията.
Въпреки че този пазар все още предстои да се развие, AIR не е единствената компания, която обмисля търговска експлоатация на технологията. Конкуренти като Joby, Lilum, Archer Aviation и Volocopter също разработват eVTOL модели в различни краища на света с идеята да постигнат търговска реализация.
През ноември германската Volocopter обяви, че очаква да остане частна компания поне до търговската реализация на своята услуга през 2024 г. въпреки засиления интерес от инвеститори, които биха се включили в евентуално първично публично предлагане на акции (IPO) още през 2023 г.
Стартирането на услугата за въздушен превоз на Volocopter за олимпийските игри в Париж може да осигури преднина на германския стартъп пред конкуренцията и да му помогне да получи оценка от поне 10 млрд. евро, споделя главният изпълнителен директор Дирк Хоке.
„Нашите акционери инвестираха с цел реализиране на IPO“, добави той по време на откриването на т.нар. ветрипорт (vetriport) край Париж, където ще се провеждат тестовите полети преди Олимпиадата.
Малко преди това калифорнийският стартъп Archer Aviation Inc. заяви, че планира да произведе около 250 електрически летящи таксита през 2025 г. и да увеличи своите производствени операции през следващите години, след като си постави за цел да си издейства сертификат за търговска употреба до края на 2024 г.
Archer иска да сертифицира своя самолет с пилот плюс четирима пътници Midnight до края на 2024 г., въпреки че Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) все още е в процес на изготвяне на правила за сертифициране за такъв тип летящи превозни средства.