Китайските автомобилни марки представляват почти една трета от автомобилния пазар в Русия, след като западните компании напуснаха страна заради международните санкции, наложени във връзка с продължаващата война в Украйна, съобщава Ройтерс.
Новите продажби на леки и лекотоварни автомобили в Руския се свиват с близо 61% през ноември на годишна база, като високите цени на превозните средства допълнително спъват търсенето.
В същото време продажбите на китайските марки, включително на Haval, Chery и Geely, нарастват до 16 138 броя, почти двойно повече спрямо отчетените през януари 8235 броя. По този начин пазарният дял на базираните в Китай производители нарастват до 31,1% спрямо 9,6 на сто, става ясно от данни на Автостат.
Общите обеми на продажби в Русия през ноември достигат 46 403 превозни средства, съобщава Асоциацията на европейския бизнес (AEB), която прогнозира около 600 хил. регистрации за цялата 2022 г.
„Налице е малко производство на западни марки и малък внос, така че пазарът е разделен между руската и китайската автомобилна индустрия“, изтъква руският автомобилен анализатор Владимир Беспалов пред Ройтерс.
Руските автомобили покриват търсенето само за по-евтините модели, които се предлагат на цени от около 1,5 млн. рубли (близо 24 хил. долара), а китайските марки се опитват да запълнят дупката, оставена от западните концерни със средни цени на автомобилите от над 2,5 млн. рубли.
В някой момент дадена китайска кола може да бъде „маскирана“ като руска. Рестартирането на производството на автомобилите с марка „Москвич“ е пример за това, тъй като превозните средства ще използват компоненти, дизайн, инженеринг и платформа, предоставени от китайската JAC, според източници, запознати с темата.
От „Москвич“ посочват, че компанията работи с чуждестранен партньор, отказвайки да споменат име.
Повечето западни производители прекратиха дейност, след като Русия нахлу в Украйна през февруари.
Автомобилите „Москвич“ се произвеждат в завод, придобит срещу една рубла от френския концерн Renault, докато Nissan, Mercedes и Ford последваха примера на французите и също преустановиха своята дейност в страната.
Ако икономическата ситуация остане непроменена, китайските производители, включително „Москвич“, могат да увеличат своя пазарен дял в Русия до около 35% през следващата година, изтъква Беспалов, изчислявайки, че тогава пазарът ще се възстанови до 800 000 превозни средства.
В парично изражение делът на Китай може да надхвърли 40% от очакваните 1,5 трлн. рубли, които ще генерират продажбите на автомобили в Русия през 2023 г., добавя Беспалов.
Обемите на продажбите на китайските компании в Русия все пак бледнеят в сравнение с най-големия пазар в света, където през ноември те са около 35 пъти по-високи от тези в Русия.
За първите 10 месеца на годината Русия се нарежда на шесто място сред експортните дестинации за китайските автомобилни продукти, което включва превозни средства и части, показват данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили.