Любителите на електромобилите в Тайланд се тълпят на годишното автоизложение в Банкок, докато търсят решение на проблема с високите цени на конвенционалните горива. Но броят на компаниите, които могат да доставят на клиентите поръчаните електрически модели до края на годината, е силно ограничен, като китайската BYD има преднина в това отношение, пише Nikkei Asia Review.
„Всяка марка, която може да доставя навреме, ще привлича клиентите“, споделя семейна двойка от Банкок, която си е поръчала SUV-а на BYD Atto 3, след като трябваше да чака за доставката на електрическите модели на MG и Volvo от май насам.
BYD стартира резервации за Atto 3 от 1 ноември, като компанията гарантира, че може да достави преди края на годината до 5 хил. автомобила.
Концернът навлезе в Тайланд през септември, когато подписа сделка за изграждане на своя първи производствен център в страна от Югоизточна Азия. Местният пазарен лидер Toyota Motor Corp. не планира да стартира производство на електромобили в Тайланд преди 2024 г. или 2025 г.
Осигуряването на достатъчно автомобили на пазара ще бъде от ключово значение за потребителите, тъй като Тайланд, вторият по големина автомобилен пазар в Югоизточна Азия, навлиза в своя пиков период на продажби в края на годината.
Търсенето се забави през октомври, тъй като потребителите отложиха големите покупки до пускането на нови модели, посочва централната банка на страната.
По-рано тази година правителството на Тайланд намали митата за вносните електрически превозни средства от 8% на 2% за онези компании, които обещават да обособят местно производство в рамките на определен период от време. Например BYD внесе 5 хил. автомобила в страната по силата на това споразумение и разполага с три години, за да започне производство. На изложението в Банкок само Mercedes-Benz показа електрически модел - седанът EQS, който е произведен в Тайланд.
Ръководството на германската група реши да заложи на Тайланд, вместо да произвежда по-евтини автомобили в Малайзия или Китай, коментира Ач Буняпрасит, генерален мениджър на Mercedes Thailand. Автомобилният производител започна да произвежда в Тайланд EQS тази година - първата му производствена база за електрически модели извън Германия, след като отвори фабрика за батерии в Тонбури през 2019 г.
Тъй като батериите са най-скъпият компонент в един електромобил, производството им в Тайланд помага на Mercedes да изпълни изискването за 40% съдържание на суровини с местен произход, за да получи съответните данъчни облекчения при продажба. Тази регулация осигури на Toyota, Honda и Nissan надмощие в Тайланд в продължение на десетилетия, но японските производители на автомобили сега се борят да преоборудват своите модели и фабрики, за да отговорят на търсенето.
Друг китайски автомобилен производител, Great Wall Motor, заяви, че ще достави 2 хил. вносни коли от своята електрическа гама Ora в рамките на тази година. В сряда компанията пусна седана Ora Grand Cat и хечбека Ora Good Cat, както и два хибридни SUV модела.
Дилър, който предлага модели на марката Lexus, заяви, че електромобилите не отговарят задължително на начина на живот на местните жители. По-големите семейства ще търсят ван, а тук липсват електрически модели, добавя той.
Lexus показа на изложението един напълно електрически модел. Компактният UX SUV е предназначен за натоварените пътища на Банкок.
Toyota продължава да държи първото място по продажби на нови автомобили тази година във всички категории, следвана от Isuzu, Honda и Ford. Моделите D-Max на Isuzu и Hilux на Toyota остават най-продаваните въпреки по-ниското от обичайното търсене на пикапи поради производствените забавяния.