fallback

Нобелов лауреат: Япония може да се върне в битката за лидерство при батериите

Японските автомобилни концерни са отговорни за развитието на местната батерийна индустрия, изтъква химикът Акира Йошино

16:27 | 29.11.22 г.

Япония трябва бързо да увеличи продажбите на електрически превозни средства, ако иска да бъде на гребена на вълната при глобалната електрификация на леките автомобили и да се конкурира успешно с Китай и Южна Корея през 2025 г., предупреждава нобеловият лауреат и експерт в областта на химията и модерните батерии Акира Йошино, цитиран от Nikkei Asia Review.

В миналото Япония е водеща сила в областта на литиево-йонните батерии, като Йошино разработва първия търговски жизнеспособен модел през 1985 г. Сега страната трябва да засили подкрепата си за индустрията, която изостава от китайските и южнокорейските играчи на глобалния пазар.

„Пазарът на електромобили в Япония трябва да расте... Местните производители носят най-голямата отговорност“ за подпомагането на индустрията на батериите да стъпи отново на крака, изтъква Йошино, който спечели Нобеловата награда за химия през 2019 г.

Японските производители на автомобили изостават по отношение на глобалната електрификация на автомобилите, където лидери са Tesla, германската Volkswagen AG и китайските BYD и SAIC.

Водещият японски автомобилен производител Toyota Motor Corp. продължава да бъде критикуван от инвеститори и екологични организации относно нежеланието да възприеме технологията на изцяло електрическите превозни средства.

Япония определя електромобилните батерии като „една от най-важните технологии“ за постигане на въглероден неутралитет до 2050 г.

Министър-председателят на островната страна Фумио Кишида обеща като част от своя икономически пакет в размер на 200 млрд. долара да „укрепи“ способността на Япония да доставя батерии и да подсили електромобилната индустрия.

Първоначално използвани за захранване на мобилни електронни устройства, литиево-йонните батерии сега намират приложение предимно в електрическите превозни средства - област, в която Япония бързо губи позиции.

През 2015 г. глобалният пазар на такива батерии беше воден от Япония с дял от 52%, следвана от Китай с 27% и Южна Корея с 14%. Пет години по-късно Китай вече е лидер с 37%, следван плътно от Южна Корея с 36% и Япония с 21%, сочат изчисления на консултантската фирма Fuji Keizai.

Загубените позиции на Япония не могат за момента да бъдат компенсирани, тъй като вътрешният пазар на електромобили се разширява по-бавно в сравнение с останалите големи пазари като Китай, САЩ и Европа, изтъква Йошино.

Данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ) показват, че в Китай и Южна Корея електрическите автомобили достигат съответно 16% и 6% от общите продажби на автомобили през 2021 г., като са се увеличили съответно 18 пъти и 30 пъти спрямо статистиката от 2015 г. В Япония делът на електромобилите достига едва процент през 2021 г. спрямо 0,6% през 2015 г.

„Не може да започнете да разработвате батерии, ако нямате клиенти в собствената си страна“, изтъква Йошино, който сега ръководи Global Zero Emission Research Center, държавна организация за разработване на въглеродно неутрални технологии.

Възходът на електрическите превозни средства, съчетан с призива за устойчивост във веригите на доставки, измести бойното поле на батериите отвъд Азия. Европейският съюз (ЕС), който постепенно ще премахне неелектрическите превозни средства до 2035 г., и САЩ, където Tesla проправи пътя за електромобилите, прилагат данъчни облекчения и мерки за контрол, за да изградят вътрешнорегионални вериги на доставка на батерии и да стимулират технологичното развитие.

Усилията за разработване на технология за батерии в такива региони „вървят много гладко“ благодарение на достъпното финансиране, но се „препъват“ на етапа на въвеждане на технологията в масово производство, отбелязва Йошино.

„Технологията за масово производство е област, в която Япония е силна“, изтъква той. Професионалните постижения на Йошино също бяха признати в това отношение като такива, които позволяват ефективно производство на литиево-йонни батерии.

Йошино смята, че Япония получава „втори шанс“ да си върне лидерската позиция през 2025 г., когато „значителното увеличение на продажбите на електромобили доведе до още по-голямо търсене на батерии“. Тъй като нарастващото геополитическо напрежение подтиква страните да изграждат вериги на доставки със съюзници, Япония трябва да е готова да отговори на търсенето, подчертава той.

Стратегията, публикувана през август, ще бъде ключова за засилването на конкурентоспособността на страната. Тя включва цел за създаване на местна производствена база за батерии и материали с общ капацитет от 150 гигаватчаса най-късно до 2030 г. Планът също така има за цел да увеличи производствения капацитет на световния пазар десетократно до 600 ГВтч през 2030 г.

Мерките за постигане на целите включват увеличаване на инвестициите и укрепване на стратегическото сътрудничество със съюзниците, както и насърчаване на електрическите превозни средства за генериране на вътрешно търсене - което Йошино определя като най-важен фактор.

„Не е ясно дали Япония може да спечели предстоящата битка“, но новата стратегия „поне ще създаде шанс“ за местното производство на батерии да се издигне отново, заключва Йошино.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:27 | 29.11.22 г.
fallback
Още от Новини виж още