От началото на годината близо 20% от всички нови автомобили, продадени в Китай, представляват изцяло електрически превозни средства, което означава, че азиатската страна продължава да трупа преднина пред пазарите в Европа и САЩ по отношение на електрификацията, пише Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Въпреки това се очаква делът на електрическите автомобили да достигне почти 30% от европейския пазар до 2025 г. и да надхвърли 70% до 2030 г. – с което регионът отново ще си върне лидерството при електромобилите.
Първите три тримесечия на 2022 г.
Продажбите на нови електрически коли в Китай са се увеличили с 89,4% до 2,9 млн. броя в периода януари-септември. Този резултат до голяма степен се дължи на правителствените стимули, които целят да увеличат продажбите след прекъсванията в производството и доставките, причинени от строгата политика на Пекин за ограничаване на разпространението на коронавируса през пролетта.
В същото време растежът остава силен, макар и с по-бавен темп в европейския регион – включително в ЕС, страните от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) и Великобритания – където обемът на продажбите на изцяло електрически автомобили възлиза на 1 млн. броя, което е с 25,7% повече в сравнение със същия период на миналата година.
Ключови предизвикателства
Разгръщането на достатъчно развита зарядна инфраструктура в Европа остава относително предизвикателство и напредъкът тук може да бъде постигнат само ако правителствата увеличат инвестициите в изграждане на зарядни станции.
Както показва последният доклад на АСЕА за напредъка в тази област, към днешната дата почти 50% от всички зарядни станции в ЕС се намират в две страни – Нидерландия (90 хил. устройства) и Германия (60 хил.), което съответства на по-малко от 10% от цялата площ на ЕС.
В действителност ще са необходими до 6,8 млн. обществени зарядни станции в целия блок до 2030 г., за да се постигне предложеното от Европейската комисия (ЕК) 55-процентно намаляване на емисиите на въглероден диоксид от леките автомобили до 2030 г. – което означава, че темпът на инсталиране на зарядни устройства трябва да нарасне 22 пъти за по-малко от 10 години.