fallback

ЕК отхвърля развитието на зарядната инфраструктура в Европа на две скорости

Има достатъчно механизми, които да заличат пропастта между по-богатите и по-бедните страни по отношение на темпа на изграждане на зарядни станции, изтъква Хералд Руйтерс

21:44 | 22.11.22 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Европейската комисия (EK) отхвърли опасенията, че революцията на електрическите превозни средства ще се ограничи най-вече до по-богатите държави членки на Европейския съюз (ЕС) през следващите години, като се аргументира, че обвързващите цели и продължаващите публични и частни инвестиции ще осигурят равенство по отношение на зарядната инфраструктура в блока, съобщава Euractiv.

Почти 70% от зарядните станции за електромобили в момента са съсредоточени в Нидерландия, Германия и Франция според доклад на Европейската сметна палата, като страните от Източна и някои от Южна Европа значително изостават в това отношение.

Това поражда опасения, че в Европа се очертават две скорости на развитие на зарядната инфраструктура, като някои държави от ЕС изглежда са по-отворени към приемане на електрическата мобилност от други.

Въпреки това, Хералд Руйтерс, ръководител на отдела за инвестиции в иновативен и устойчив транспорт към ЕК, заяви пред Euractiv, че финансирането от ЕС ще помогне да се коригира това несъответствие.

Макар да е необходимо да бъдем „проактивни“, за да се гарантира, че разликата между държавите членки намалява, Руйтерс посочва, че повечето страни от ЕС вече са кандидатствали за финансиране, за да увеличат броя на зарядните станции на своя територия.

„По принцип Нидерландия и Германия забавят темп, защото вече разполагат с развита инфраструктура. Така че сега гледаме към Източна и Южна Европа“, изтъква Руйтерс.

Вече има много подадени заявления от Испания, Португалия и Италия, добавя той.

Както автомобилната индустрия, така и екоактивистите призоваха за увеличаване на инвестициите в зарядни станции в целия блок, твърдейки, че потребителите няма да преминат към електрически автомобили, докато не се почувстват сигурни, че е налице стабилна зарядна мрежа, подобно на сегашната гъста мрежа от бензиностанции.

В целия ЕС около една пета от продажбите на нови автомобили през 2021 г. са електрически.

Понастоящем в блока има около 377 000 зарядни станции – много по-малко от 6,8-те милиона, които според индустрията са необходими за постигане на целите на ЕС за климата до 2030 г.

В отговор на това Руйтерс се позовава на предстоящото законодателство на ЕС, което в момента се обсъжда от държавите членки и Европейския парламент (ЕП) и което ще определи правилата за броя на станциите, които всяка страна от ЕС трябва да инсталира.

Съгласно позицията на ЕП, до 2026 г. държавите членки ще трябва да изградят зарядни станции на всеки 60 км по основните пътища.

„Законодателството за инфраструктурата за алтернативни горива предвижда какво трябва да осигурят страните до определена дата“, посочва Руйтерс, добавяйки: „Не можете, разбира се, да оставите това изцяло на пазара. Ето защо имаме тази регулаторна рамка, наред с различните инструменти за [финансиране]“.

Европейските политици наскоро се споразумяха да забранят продажбата на конвенционални автомобили от 2035 г. – ход, който ще наложи масово преминаване към електромобили в региона.

Всичко това ще се крепи на една мащабна зарядна инфраструктура, която ще позволи на водачите на електромобили да пътуват безпроблемно из Европа.

Ограничаването на пътуванията не е опция според Руйтерс, така че трябва да се улеснят по-чистите начини за придвижване на хора и стоки.

„Не можете да кажете, че няма да пътуваме повече, това е невъзможно. Никога няма да бъде прието от обществото. Така че трябва да намерим решения“, подчертава той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:45 | 22.11.22 г.
fallback
Още от Новини виж още