Ford Motor Co., General Motors Co. и Stellantis NV преговарят с южнокорейския индустриален конгломерат Posco Chemical Co. за потенциална инвестиция в заводи, произвеждащи материали за батерии за електрически превозни средства в Северна Америка, съобщава Bloomberg, позовавайки се на източници, запознати с темата.
Фабриките ще произвеждат катодни или анодни материали - ключови съставки за определяне на енергийната плътност на литиево-йонните батерии, използвани в електрическите коли.
За момента не е ясно дали разговорите ще доведат до сключване на споразумение между компаниите, добавят източниците.
Posco Chemical преговаря и с други автомобилни производители относно подобни инвестиции.
Главният изпълнителен директор на Posco Chemical Мин Кьон-зун сподели, че е разговарял с трима представители на автомобилни компании за изграждане на заводи за батерийни материали в САЩ, без да назовава имена.
През май южнокорейската компания обяви, че планира да инвестира 633 млн. долара съвместно с General Motors Co. в изграждането на завод за катодни материали в Канада. Posco трябва да задели 278 млн. долара до септември 2024 г., като останалата част от сумата ще бъде предоставена от GM. През декември двете компании обявиха плановете си за съвместен бизнес в Северна Америка. Сделката е част от плана на GM за изграждане на собствена, вертикално интегрирана верига на доставки, свързана с електромобилите.
GM заяви, че заделя 35 млрд. долара за електрификация на своята продуктова гама до 2035 г., докато Ford инвестира 50 млрд. долара в същото начинание, с планове да произвежда 2 млн. електромобила годишно до 2026 г. Stellantis, производителят на пикапи Ram и SUV-ове Jeep, планира да предложи на пазара 75 напълно електрически модела до 2030 г. с годишни продажби от 5 млн. броя.
Тази ускоряваща се трансформация към електрическа мобилност превръща снабдяването с батерии – и металите, използвани за направата им – в ключово конкурентно поле за автомобилните производители. През последните месеци компании като Honda Motor Co., Ford и Stellantis се обединиха с южнокорейски производители на батерии LG Energy Solution Ltd., SK Innovation Co. и Samsung SDI Co., за да инвестират милиарди долари в заводи за батерии в Северна Америка.
Надпреварата става все по-ожесточена, тъй като правителството на САЩ оказва натиск върху автопроизводителите, които трябва да намалят зависимостта си от китайските батерии и материали - сериозно ограничение, като се има предвид, че Китай е дом на най-големите производители на електромобилни батерии и ключов източник на метали за тази индустрия като литий, кобалт и графит.
Корейските автомобилни концерни и местните производители на батерии лобираха срещу действията на САЩ, включени в Закона за намаляване на инфлацията, подписан от президента Джо Байдън през август. Обединяването с американски производители на автомобили за изграждане на заводи за батерии може да помогне на Posco Chemical да бъде в крак с промените, тъй като това предвижда да доставя материалите директно, а не да ги произвежда в страни, които нямат споразумение за свободна търговия със САЩ.
Тази седмица Posco Chemical завърши разширяването на своя завод за катодни материали в корейския град Гуанджан. Заводът разполага с годишен капацитет от 90 хил. тона, което го прави най-големият в света с възможност да доставя материали за 1 млн. електромобила годишно, изтъква компанията.
„Повечето поръчки за доставки до 2026 г. вече са резервирани“, споделя в интервю Чун Дае-хун, ръководител на бизнес отдела за енергийни материали в конгломерата.
Компанията се стреми да увеличи производството на катодни материали до 610 хил. тона до 2030 г., което представлява около 20% от световния пазар.