Правителството на Япония предупреди, че новите данъчни кредити за електрически превозни средства в САЩ в крайна сметка може да ограничат по-нататъшните инвестиции на японските автомобилни концерни в страната и да засегнат заетостта в най-голямата икономика в света, съобщава Ройтерс.
В коментар, изпратен до Министерството на финансите на САЩ, правителството на Япония изтъква редица опасения относно федералните стимули в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който е предназначен да изгради по-устойчиви вериги на доставки, докато Вашингтон се стреми да намали експозицията си към Китай.
Предупреждението на Япония отразява силните опасения, че IRA поставя концерни като Toyota, Honda, Nissan и Mitsubishi в неизгодно положение на ключовия за тях северноамерикански пазар.
Изискванията за федерална помощ при покупка на електромобил „не са в съответствие“ със споделената политика между японското и американското правителство за изграждане на устойчиви вериги на доставки чрез съвместна работа със съюзници и партньори, посочва Токио.
„Възможно е японските производители на автомобили да се поколебаят да направят допълнителни инвестиции за електрификация на превозните средства“, сигнализира правителството на островната страна, като добавя: „Това може да окаже отрицателно въздействие върху разширяването на инвестициите и заетостта в САЩ“.
Япония се присъединява към Южна Корея и редица европейски страни, които вече изразиха загриженост относно законодателството, подписано през август от президента на САЩ Джо Байдън. Министерството на външните работи на Южна Корея заяви в петък, че изисква тригодишен гратисен период относно закона, което ще позволи на автопроизводителите да си осигурят стимули за електромобили на американския пазар.
Съгласно IRA правилата относно текущия данъчен кредит за електромобили от 7500 долара, насочени към стимулиране на покупките на екологични превозни средства, ще бъдат заменени от стимули, които целят да осигурят стабилно производство на батерии и електромобили на територията на САЩ. Изискванията за количеството материали и суровини, използвани при батериите, които трябва да се добиват и/или обработват на територията на САЩ, ще се затягат с течение на времето.
Министерството на финансите на САЩ и Службата за събиране на данъци (IRS) са започнали обществени дискусии по темата.
Японското правителство заяви, че ограниченията върху гамата от превозни средства, които ще могат да се възползват от федералните стимули, ще свият броя на моделите, достъпни за потребителите в САЩ, и може да попречат на усилията за постигане на целите на администрацията на Байдън относно климата.
Японският министър на промишлеността Ясутоши Нишимура изтъкна опасенията си относно закона пред министъра на търговията на САЩ Джина Раймондо на среща през септември. Nikkei съобщи, че Нишимура е посочил, че законодателството може да нарушава международното право.
Японската асоциация на производителите на автомобили заяви през август, че е загрижена за закона и ще следи внимателно ситуацията.
Дори автомобилни производители в САЩ изразиха опасения относно някои аспекти на закона.
Ford Motor Co. обяви миналата седмица, че Министерството на финансите трябва да направи корекции относно определението за „чуждестранно предприятие, пораждащо опасения“, за да гарантира, че повече на брой електрически превозни средства ще могат да се класират за федерални стимули при покупка.