Honda Motor скоро ще започне полеви тестове на т.нар. микро електрически превозни средства, оборудвани със система за автономно шофиране, като част от инициатива на японския автомобилен концерн за разработване на услуги за мобилност от следващо поколение, съобщава Nikkei Asia Review.
В сряда Honda направи демонстрация на своите машини за микромобилност. Едното превозно средство представлява едноместен автомобил, който прилича на подвижна телефонна кабина. Другата кола представлява двуместно превозно средство, а третият модел е четириместен, с дизайн на количка за голф.
Дъщерното дружество Honda R&D ръководи развойната дейност и разработването на ултракомпактните електромобили. Компанията иска да започне търговска експлоатация на превозните средства до края на десетилетието.
Електромобилите се разработват под марката CiKoMa, с фокус върху мобилността от следващо поколение, и технология, базирана на камери за пространствено разпознаване и изкуствен интелект (ИИ). Honda ще започне официални тестове в рамките на къмпинг северно от Токио по-късно този месец.
Демонстрацията първоначално ще се отнася само за четириместните електромобили. Всяко превозно средство ще бъде оборудвано с една стерео камера отпред и шест други, поставени на различни места по външната страна на автомобила.
Автомобилите ще бъдат оборудвани със системи за подпомагане на водача, които са с акцент върху безопасността.
Honda постепенно ще надгради функциите за роботизирано управление с цел да направи превозните средства напълно автономни след две до три години.
Електромобилите няма да разчитат на цифрови триизмерни карти, а на изкуствен интелект, разработен от Honda R&D, който ще бъде способен да анализира пътищата и околната среда, за да формулира съответния отговор на системата.
Honda посочва, че това са първите превозни средства, които могат да разпознават пътища и да начертават маршрути.
„Демонстрационният експеримент с микро електромобили ще подобри технологията за изкуствен интелект“, смята Юджи Ясуи, главен инженер в Honda R&D.
Микроавтомобилите ще разполагат с четири сменяеми батерии, монтирани под седалките, като за момента те могат да предложат пробег с едно зареждане от 20 до 30 километра.
Скоростта на тези превозни средства е 10-15 км/ч – приблизително колкото скоростта на велосипед. Колите забавят преди завой и когато наближат кръстовище, като водачът може да избере смяна на посоката чрез използване на джойстик.
„Микромобилност“ е термин, който се отнася до миниколи, които са по-малки от компактните коли. Те могат да поберат един до двама души и са силно маневрени. Тъй като превозните средства за микромобилност са предназначени за къси разстояния, тя са идеални за електрификация.
Звеното на Toyota Motor Corp., Toyota Auto Body, разработва едноместен електрически миниавтомобил Coms, докато други големи производители, наред с някои стартъпи, също се присъединяват към този сегмент.
Пазарът на Япония за мобилност от следващо поколение, който включва превозни средства за микромобилност и електрически миниавтомобили, може да нарасне до 11 350 превозни средства през 2025 г., според института Yano, базиран в Токио. Това би представлявало приблизително двадесеткратно увеличение спрямо обемите на продажби от 2020 г.