Проектозакон за ограничаване на замърсяването от автомобили и микробуси в Европейския съюз (ЕС) предизвика буря от критики от страна на екоактивисти, които обвиниха Европейската комисия (ЕК), че смекчава регулациите, за да угоди на автомобилната индустрия, съобщава Euractiv.
Т.нар. стандарт „Евро 7“ определя ограниченията относно количеството емисии, различни от въглероден диоксид, които автомобилите отделят по време на работа, в това число емисии, които вредят на човешкото здраве – азотни оксиди и прахови частици.
Автомобилите, микробусите, автобусите и камионите са основният източник на замърсяване с азотен диоксид и третият по големина източник на фини прахови частици. Около 70 хил. души умират преждевременно от замърсяването на въздуха, причинено от автомобилния транспорт, според данни на ЕС.
Консорциумът от експерти на ЕК, CLOVE, съобщи, че новите правила включват поредица от строги мерки, включително по-строги ограничения за азотните оксиди и праховите частици.
Въпреки това, в проектозакон относно „Евро 7“, видян от Euractiv, служителите на ЕК предлагат новите дизелови превозни средства да отговарят на същите стандарти на замърсяване като новите бензинови аналози, съгласно „Евро 6“ – стандартът, който е в сила в момента.
Проблемите в глобалните вериги на доставки и растящите разходи, които се дължат на коронавируса, войната в Украйна и енергийната криза в региона, са накарали ЕК да преосмисли първоначалния си по-строг подход.
„В светлината на настоящите геополитически и икономически обстоятелства беше направен окончателен преглед, за да се осигурят актуални съображения за автомобилната индустрия и потребителите“, се посочва в проектозакона, като се отбелязва, че „търсенето и продажбите на моторни превозни средства са спаднали и нуждите от инвестиции в зелена трансформация нарастват“.
Това води до „безпрецедентен натиск върху веригата на доставки на автомобили“, което поражда „проблеми с достъпността за потребителите в цялостен контекст на ускорена инфлация“.
В резултат на това ЕК прави корекции, „за да подобри достъпността на автомобилите и микробусите“ и да намали разходите за производителите.
Този ход бележи победа за лобистите в автомобилния сектор, които силно се противопоставиха на драстичните ограничения от Брюксел.
Производителите на автомобили открито поставиха под въпрос логиката зад въвеждането на по-строги нови стандарти за колите с двигатели с вътрешно горене малко повече от десетилетие преди да влезе в сила забраната за продажба на нови конвенционални коли в ЕС.
Парите, похарчени за преоборудване на колите с двигатели с вътрешно горене, биха намерили по-добра реализация в увеличаването на предлагането на електрически превозни средства, твърди главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес.
Въпреки това Анна Крайнска, мениджър по въпросите за емисиите от превозни средства и качеството на въздуха в неправителствената организация Transport & Environment, казва, че липсата на стабилни стандарти преди забраната за конвенционални коли ще увеличи европейския автопарк на коли с изкопаеми горива с още 100 млн. броя.
Тя сравни проекта за „Евро 7“ на ЕК със скандала „Дизелгейт“ от 2014 г.
Решението на Брюксел да се откаже от по-строгите регулации поставя печалбата „над здравето на милиони европейци“, изтъква Крайнска.
„Лобито на автомобилната индустрия яростно се противопостави на „Евро 7“, използвайки различни мръсни трикове, за да повлияе на политиките. Сега ЕК се поддаде на техните искания“, коментира още Крайнска.
Подобно мнение изразява и организацията за защита на потребителите BEUC, която определи решението на ЕК като „неуважително“.
Робин Лус, който отговаря за въпросите, свързани с устойчивия транспорт в BEUC, постави под съмнение решението на Брюксел да смекчи стандартите въз основа на опасения относно разходите за потребителите.
„Първоначално предвиденият политически сценарий показваше увеличение на цените от 0,8% за бензиновите автомобили до 2,2% за дизеловите автомобили. Това е изключително ограничено, като се имат предвид ползите за здравеопазването, свързани с милиони хора“, изтъква Лус пред Euractriv.
„Автопроизводителите са повишили цените на новите превозни средства с 30 до 40% през последните години, със стратегия да продават повече премиум модели. Разбира се, кризата във веригата на доставки оказва ясно въздействие, но се очаква то да отслабне през следващия месец, много преди „Евро 7“ да влезе в сила“, добавя той.
Очаква се стандартът да влезе в сила през 2025 г.
За разлика от „Евро 6“, ревизираните стандарти допълнително покриват емисиите на ултрафини частици от абразията на спирачните накладки и издръжливостта на батерията.
Актуалните стандарти, наложени през 2014 г., изискват 22-процентно намаление на емисиите на азотни оксиди от автомобили и микробуси и 36% от камиони и автобуси до 2020 г. Емисиите на прахови частици сега трябва да са с 28% по-малко при леките превозни средства и с 14% надолу при тежкотоварните превозни средства.
Въпреки че електрическата мобилност набира скорост, колите с двигатели с вътрешно горене продължават да доминират както при глобалните продажби, така и по улиците. С тях автоконцерните печелят парите, които после инвестират в производството на батерии и електромобили. Поради това индустрията не е особено приветлива към новите стандарти за емисиите, които биха ограничили нейните потоци от приходи, пише Automobilwoche.
Според Handelsblatt трябва да има три допълнителни категории: „Евро 7+“ за автомобили, чиито емисии са поне 10 процента под границата на стандарта "Евро 7“; „Euro7A“ за автомобили, чиито емисии на отработени газове могат да бъдат допълнително намалени в екологични зони; и „Евро 7G“ за превозни средства с плъгин хибридно задвижване, които остават в групата на колите с електрическо задвижване в екологичните зони.
Допълнителни разходи от по 304 евро на автомобил
Автомобилите и особено камионите могат да поскъпнат значително в резултат на планирания нов стандарт за емисиите. Според оценка на въздействието на ЕК свързаните с регулирането разходи за леки автомобили и лекотоварни превозни средства се оценяват на 304 евро. За камиони и автобуси дори се споменава сума от 2681 евро.
От друга страна, според изчисленията на Комисията, ще има значителни ползи от новите стандарти за човешкото здравето и околната среда. За период от 25 години те се оценяват между 55,8 млрд. евро и 133,6 млрд. евро.
За разлика от това, общите разходи, свързани с регулирането, за производителите на автомобили и лекотоварни превозни средства биха възлизали на около 35,5 млрд. евро.