Китайският производител на електромобилни батерии Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) забавя работата по планирането на своите инвестиции в Северна Америка поради опасения, че новите регулации в САЩ относно доставките на суровини за батерии, ще доведат до покачване на разходите за компанията, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.
Най-големият производител на батерии за електрически превозни средства в света, който снабдява с продукти един на всеки три електромобила, обмисля откриването на нови заводи в САЩ и Мексико.
Планираната инвестиция в Северно Мексико, Южна Каролина или Кентъки ще бъде част от експанзията на CATL извън Китай, където контролира почти половината от пазара на батерии, и ще обслужва големи автомобилни производители, включително Ford и BMW, посочват източниците.
Но ръководителите на CATL забавиха процеса по търсене и проверка на обекти за изграждането на нови заводи в Северна Америка от края на август, когато САЩ наложиха нови строги ограничения върху снабдяването със суровини и материали, използвани в батериите за електромобили.
Междувременно Volkswagen, BMW и Hyundai Motor призоваха американските законодатели да дадат на автопроизводителите, развиващи производствена и пазарна дейност в САЩ, повече време, за да изпълнят необходимите цели за снабдяване с батерии, за да се класират за данъчни стимули.
Но промяната в отношението на CATL представлява първият известен пример за автомобилен производител или голям доставчик, който преосмисля инвестицията си в САЩ поради новите разпоредби, известни като Закона за намаляване на инфлацията (IRA).
Сенаторът демократ Джо Манчин, който беше в основата на изготвянето на закона, заяви, че разпоредбите са предназначени да накарат компаниите да добиват и обработват материали за батерии в Северна Америка и да премахне зависимостта на индустрията от Китай.
IRA изисква от производителите на автомобили 50% от жизненоважните суровини, използвани в батериите за електромобили, да се доставят от Северна Америка или от съюзници на САЩ до 2024 г., като до 2026 г. този дял ще нарасне до 80%.
CATL възприема Северна Америка като ключов пазар, посочват двама източници. Но новите разпоредби в САЩ се превръщат в насрещен вятър за компанията и нейните инвестиционни планове, добавят източниците.
Правилата ще повишат разходите за производство на батерии в САЩ до ниво, по-високо от разходите за доставката на тези батерии от Китай, дори ако Вашингтон предложи субсидии за CATL за изграждане на нови заводи, изтъква друг източник.
Остава неясно за какво забавяне в плановете на компанията става въпрос.
Китай, воден именно от CATL, доминира във веригата на доставки на батерии за електромобили, произвеждайки около 70% от клетките в световен мащаб. Освен това страната има доминираща позиция в рафинирането на ключови суровини, включително на кобалт и манган.
В сряда германската група BMW обяви инвестиция от 1,7 млрд. долара за производство на електромобили и високоволтови батерии в щата Южна Каролина. На събитието ръководителят на концерна Оливер Ципсе отправи критики към законодателството на Вашингтон, като каза, че „САЩ трябва да предложат регулация, която не е напълно нереалистична“.
Envision AESC, китайска група за възобновяема енергия, която придоби доставчик на батерии на Nissan Motor Co Ltd., който вече има операции в САЩ, ще построи нов завод за батерии в Южна Каролина, за да снабдява BMW.
Hyundai Motor Co., която следващата седмица трябва да направи първата копка на завод за електромобили на стойност 5,5 млрд. долара в щата Джорджия, също иска американските законодатели да предложат на компаниите, инвестиращи в страната, някакъв вид освобождаване от разпоредбите или по-дълъг преходен период на адаптация.
Подписан през август от президента на САЩ Джо Байдън, IRA съдържа стимули, предназначени да помогнат за постигане на целите на неговата администрация за намаляване наполовина на въглеродните емисии в САЩ до 2030 г. и достигане до въглероден неутралитет през 2050 г.
Съгласно закона в размер на 430 млрд. долара, правилата, важащи за текущия данъчен кредит от 7 500 долара за електромобили, насочен към стимулиране на потребителите да купуват такъв тип превозни средства, ще бъдат заменени от стимули, предназначени да привлекат повече инвестиции в САЩ.