Stellantis се готви да ограничи активите на своите марки Peugeot и Citroen в Китай, където планира да внася готови превозни средства, вместо да ги произвежда на място, заяви в кулоарите на автомобилното изложение в Париж главният изпълнителен директор на концерна Карлос Таварес, цитиран от Automotive News Europe.
По отношение на китайския автомобилен пазар, най-големия в света по обем на продажбите, Таварес изтъкна, че Пекин поставя препятствия пред чуждестранните концерни, докато в Европа китайските автопроизводители са посрещнати „с отворени обятия“, съобщава Automobilwoche.
„Европа постла червения килим за китайските автомобилни производители, но това изобщо не важи за нас в Китай“, изтъкна Таварес, добавяйки: „Би било правилно да се наложат същите мита по вноса за китайските превозни средства е Европа, какъвто е случаят с превозните средства на Запада в Китай“.
По думите му Stellantis няма нужда от заводи в азиатската страна. „В свят на нарастващо напрежение няма нужда да създаваме допълнителна уязвимост“, посочи Таварес.
Автомобилната група, четвъртият по големина автоконцерн в света по пазарен дял, наскоро прекрати сътрудничеството с китайския си партньор Guangzhou Automobile Group (CAC), с който се произвеждаха SUV модели в Китай. Пекин не позволи на Stellantis да разполага с мажоритарен дял в съвместното предприятие. В момента компанията преговаря с партньора си Dongfeng за бъдещето на съвместния им бизнес, който произвежда модели на Peugeot и Citroen в Китай.
В същото време американският производител на електромобили Tesla притежава изцяло своите китайски производствени операции, като Пекин направи изключение за компанията, ръководена от Илон Мъск, за да засили конкурентоспособността на местните производители.
"Евро 7 е безсмислен"
Новият стандарт за емисиите на Европейския съюз (ЕС) Евро 7 ще натовари допълнително автомобилната индустрия в труден за нея период и ще бъде от значение за екологичната политика само няколко години, преди да се продават само изцяло електрически коли, разкритикува политиките на блока Таварес.
„Евро 7 е безсмислен и просто трябва да бъде премахнат“, категоричен е той.
Ръководителят на Stellantis обвини Европейската комисия (ЕК) в догматизъм по този въпрос. „Не всички превозни средства с двигатели с вътрешно горене са лоши (за околната среда). Ето защо политиците в ЕС трябва да преминат от догматично към прагматично отношение“, подчерта Таварес.
По думите му европейските политици трябва да помислят по-добре как могат да подкрепят един от най-важните индустриални сектори в Европа в кризисна ситуация, вместо да го натоварват допълнително и да го отслабват пред глобалната конкуренция.
"Ние не сме магьосници. Ако пазарът се свие, Stellantis не може сам да обърне тенденцията с пазарен дял в Европа от около 25%“, посочи Таварес.
Предложението на ЕС за забрана на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. трябва да бъде преразгледано, за да се предостави на хибридните модели повече свобода в прехода към екологичен транспорт, посочи Таварес.
„Това е от съществено значение“, изтъкна той. „Взетото догматично решение за забрана на продажбата на конвенционални превозни средства през 2035 г. ще има социални последици, които не са управляеми“, предупреди още шефът на Stellantis.
Според предложенията на ЕС плъгин хибридите ще се считат за нискоемисионни превозни средства само до 2030 г.
Таварес каза, че принудителният преход към електрически превозни средства, които са по-скъпи от тези с изкопаеми горива или от хибридните им еквиваленти, ще направи недостъпни новите автомобили за домакинствата.
„Ако откажете на средната класа достъп до свобода на движение, ще имате сериозни социални проблеми“, подчерта Таварес.
Някои автомобилни производители възприеха хибридите, особено плъгин хибридите, като мостова технология по пътя им към тотална електрификация. Тези компании инвестират милиарди евро в технологията и трябва да им бъде позволено да ги продават за по-дълъг период от време, изтъкна Таварес.
„Това, което трябва да предложим на нашите европейски лидери, е преходно решение“, подчерта той.
Производителите на автомобили и доставчиците им също твърдят, че преминаването към електрическа мобилност ще заличи десетки хиляди работни места в индустрията.
Свръхкапацитетът в Европа може да доведе до затваряне на заводи
Заради настоящата енергийна криза и ускорената инфлация Таварес очаква европейският пазар да се свие трайно и в резултат на това да се увеличи свръхкапацитетът в производството.
Следователно не може да се изключи затваряне на заводи. „Преди пандемията пазарът достигаше около 18 млн. нови превозни средства, тази година вероятно ще сме с около 30% по-малко“, изтъкна той.
Таварес отказа да посочи дали Stellantis също обмисля затваряне на заводи, например в Италия, където сглобява автомобили за марката Fiat.