Европейският съюз (ЕС) трябва да осигури повече регулаторни стимули за автомобилните концерни, за да разширят производството на изцяло електрически превозни средства (EV), или рискува те да загубят пазарен дял от китайските си конкуренти, съобщава Ройтерс, цитирайки проучване на климатичната група Transport & Environment (Т&Е)
В доклада на T&E „От бум до спирачка: Забавя ли се преходът към електрическа мобилност?“, публикуван в понеделник, групата изтъква, че ръстът на продажбите на електромобили в блока се е забавил, като изцяло електрическите автомобили са съставлявали 11% от продажбите през първата половина на 2022 г., когато историческите тенденции показват, че те трябва да са достигнали 13%.
Междувременно китайските производители на автомобили, включително BYD и Great Wall Motor, искат да се наложат в ЕС и наскоро получиха високи оценки при тестовете за безопасност на своите електромобили.
T&E изчислява, че произведените в Китай електромобили представляват 5% от продажбите на изцяло електрически автомобили в ЕС през първата половина на тази година, като този дял може да нарасне до 18% през 2025 г.
В момента ЕС обсъжда проектопакет от предложения за климата, който включва ефективна забрана за продажба на нови превозни средства, работещи с изкопаеми горива от 2035 г.
T&E добавя, че за по-нататъшното стимулиране на европейското производство на електромобили, ЕС трябва да се придържа към забраната, да се противопостави на всякакви изключения за синтетичните горива при автомобилите, да премахне системата за сравнителен анализ на емисиите от 2025 г. и да използва фондовете си и националните политики, за да ускори увеличаването на производството.
„Неуспехът на производителите на автомобили в ЕС да увеличат... предлагането може да доведе до това чуждестранните производители да предлагат достъпни модели и да спечелят голям дял от масовия пазар в Европа“, предупреждава T&E. „Ако ЕС не е в състояние да регулира ефективно собствения си пазар, той рискува да загуби икономическия си суверенитет в автомобилната индустрия“, добавя организацията.