Bridgestone планира да завърши разработването на нова технология за рециклиране на гуми още през 2030 г. в опит да намали въглеродния отпечатък в своята автомобилна верига на доставки, съобщава Nikkei Asia Review.
Базираната в Токио компания ще използва процес на химическо рециклиране, който разгражда материалите, от които са направени гумите до молекулярно ниво за повторна употреба. Гумите първо се стопяват, а тяхното съдържание се разлага с помощта на катализатори при регулирани температури.
Bridgestone вярва, че този процес ще може да рециклира около 100 хил. тона гуми годишно, или около 10% от тези, които се изхвърлят всяка година в Япония.
Тази програма за изследване и развитие се провежда съвместно с японската петролна компания Eneos Holdings. Bridgestone ще вложи приблизително 20 млрд. йени (134 млн. долара) до 2030 г. за целта.
Тестово съоръжение, което обработва 20 хил. до 30 хил. тона гуми, ще бъде въведено в експлоатация през 2024 г., за да се определи най-ефективният метод за рециклиране. До 2030 г. ще бъде изграден голям завод за рециклиране с търговско предназначение.
Каучукът, който представлява около половината от масата на гумата, се прави от изопрен, естественото вещество, извлечено от сока на каучуково дърво, или от бутадиен, синтетичен материал, получен от нефтохимическата нафта. Bridgestone планира да възстанови и двете съставки в процеса на рециклиране.
Компанията също така ще регенерира материали за укрепване на гуми. Очаква се рециклираните гуми да имат по-висока цена от изцяло новите гуми.
„Ако осигурим гуми с по-дълъг живот и по-висока добавена стойност от конвенционалните продукти, бихме могли да поемем разходите за рециклиране“, като се добави това към цената, споделя Масаши Оцуки, който ръководи звеното за модерни материали на Bridgestone.
Другият японски производител на гуми Yokohama Rubber и базираният в Токио производител на химически материали Zeon също се обединиха, за да започнат да разработват технология за възстановяване на суровини от изхвърлени гуми.
Първо, производителят на химикали възстановява въглеродния окис и водорода от използваните гуми и ги превръща в етанол. След това Zeon използва този етанол, за да произведе синтетичния каучуков материал бутадиен.
Zeon ще изгради тестово съоръжение през 2024 г.
Понастоящем само около 60% от бутадиена може да бъде рециклиран от употребяваните гуми, използвайки метода с етанола. Zeon и Yokohama Rubber се стремят да увеличат добива до приблизително 80%, когато техният процес достигне етапа на търговска реализация през 2034 г. Инженерите ще търсят необходимите катализатори, за да увеличат добива.
Zeon разполага със заводи за производство на гуми в японската префектура Ямагучи и в Сингапур. Компанията ще разгледа възможностите за масово производство в страната и чужбина.
Повечето изхвърлени гуми в крайна сметка се изгарят. Една типична гума отделя около 300 килограма въглероден диоксид през целия си жизнен цикъл. През 2021 г. Япония е бракувала 91 милиона гуми или чрез смяна на гуми, или чрез отдаване на скрап на превозни средства, според Японската асоциация на производителите на автомобилни гуми.
Това означава 1 милион тона бракувани гуми, само част от които отиват за преработка.
Търсенето на гуми се очаква да расте. Глобалният пазар на автомобилни гуми ще достигне стойност от 219,8 млрд. долара през 2030 г., посочва американската фирма Report Ocean - с около 50% повече от 2021 г.
Но регионите, които произвеждат естествен каучук, ще останат ограничени по обхват. Ако стремежът към декарбонизация успее да намали потреблението на петрол, тогава суровините за синтетичен каучук ще станат по-трудни за осигуряване.
Дори ако гумите са напълно рециклируеми, предлагането няма да е достатъчно, за да отговори на бъдещото търсене. Някои компании се опитват да направят гуми от материали като царевица.