fallback

К. Желев: На този етап електромобилите няма как да станат ценово достъпни

Прогнозата за спад в производството на автомобили в Европа до един милион броя на тримесечие е повод за притеснение, коментира автомобилният експерт

10:49 | 15.10.22 г. 7

На този етап няма шанс електромобилите да станат толкова достъпни, че цената им да спре да бъде фактор за потреблението. Хората обедняват, инфлацията яде доходите. Китай е единственият пример в последните две години, където цената на електромобилите ги направи достъпни по силата на тяхното вътрешно потребление.

Ако този модел се окаже устойчив, възможно е да има силна китайска конкуренция на автомобилния фронт в Европа. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, пред Bloomberg TV Bulgaria.

В коментар на данните от доклад на S&P Global Mobility, че енергийната криза в Европа може да заличи 40% от автомобилното производство, Желев посочи, че прогнозата за спад в производството на автомобили в Европа до един милион броя на тримесечие е повод за притеснение и звучи напълно реалистично с оглед на това, което става.

Основният натиск върху индустрията се дължи на веригите на доставки на суровини, както и на покачването на цените на енергията.

По чисто политически причини голям процент от суровините в момента са недостъпни или поне нежелателни.

„По политическа линия натискът не отслабва”, посочи Калоян Желев, като коментира и неотстъпчивостта на Европейската комисия по въпроса за въвеждането на по-високи еко стандарти.

Огромният натиск за ограничаване на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. пада само върху европейските компании, но не и върху американските. „Ние сами си го налагаме, няма външна сила, която да ни кара”, посочи Желев.

Няма да е преувеличено, ако кажем, че в икономическо отношение автомобилната индустрия е дойната крава на Европа във всяко отношение – като работодатели, като годишни обороти и като приходи. Тя е основният двигател на европейския търговски излишък. Така че невнимателното отношение ще има големи последствия, за които хората, от които това зависи в Брюксел, нямат понятие, каза още той.

Каквото и да мислим за Русия като политика, тя е голям и важен стратегически пазар. Никой от големите автомобилни играчи, както и от малките, не иска да отсъства от този пана. Въпросът е на каква цена е присъствието и какви са инструментите, с които могат да се управляват кризи като настоящата, посочи Желев.

Целия разговор можете да видите на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:49 | 15.10.22 г.
fallback
Още от Новини виж още