Китайският автомобилен концерн Zhejiang Geely Holding Group Co. е придобил дял от почти 8 процента в британската марка луксозни превозни средства Aston Martin, съобщава Financial Times.
Geely, която притежава автомобилни концерни като Lotus и Volvo, купува дял в Aston Martin по време на скорошното емитиране на акции за 654 млн. паунда. По този начин китайците се нареждат след Yew Tree, консорциум, ръководен от Лорънс Строл, с 18,3%, суверенния фонд на Саудитска Арабия с 16,7% и Mercedes-Benz с 9,7%.
В близкото минало Aston Martin на няколко пъти отхвърли оферти на Geely за придобиване на дял, като последната беше отправена това лято.
В петък председателят на британската марка Лорънс Строл обяви, че Aston Martin приключва набирането на средства и приветства фонда на Саудитска Арабия, който той описа като „един от водещите световни инвестиционни фондове“, в бизнеса като „основен акционер“.
В края на своето изявление Строл каза, че също „би искал да приветства Geely Holding, която днес обяви, че е станала акционер“. Компанията обаче не получава място в борда.
Главният изпълнителен директор на Geely Holding Даниел Ли заяви от своя страна, че бизнесът „вярва, че с нашата история и технологични предложения Geely Holding може да допринесе за бъдещия успех на Aston Martin“.
Ли добави, че Geely очаква с нетърпение да проучи потенциалните възможности за „ангажиране и сътрудничество с Aston Martin, тъй като компанията продължава да изпълнява стратегията си за постигане на дългосрочен, устойчив растеж и повишена рентабилност“.
За Geely придобиването на дял в британците е предхождано от подобна стъпка по отношение на Mercedes-Benz, където китайският концерн държи близо 10%.
Въпреки че не присъства в борда на директорите, Geely сключи няколко сделки с групата, включително поемане на контрола над марката Smart чрез съвместно предприятие и предоставяне на изключителни права на Mercedes да доставя премиум автомобили за бизнеса на Geely за споделено пътуване.
Очаква се Aston Martin да реши с коя компания ще си сътрудничи при разработването на своя планиран първи електромобил, който трябва да се появи на пазара през 2025 г. За момента ръководството преговаря с Mercedes, както и с Lucid и Britishvolt.