Представете си бъдеще, в което светът е лишен от ресурси, а производителите на автомобили трябва да заменят метала от купето с картон.
Това направи френската марка Citroen с нов концептуален автомобил, проектиран в очакване на свят без ресурси, използвайки картон вместо стомана за тавана и вратите, пише Ройтерс.
Но това не е обикновен картон, а специализиран формат тип пчелна пита, подсилен с пластмасово покритие от всяка страна, което го прави достатъчно здрав, за да стоите върху него, без да се деформира.
Автомобилът е разработен в партньорство с германския химически гигант BASF. При него вертикалното предно стъкло е проектирано по такъв начин, че употребата на стъкло е намалена до минимум. Цялостният дизайн на превозното средство, известно като Citroen Oli, го прави да изглежда футуристично.
По време на Съветския съюз се разпространява погрешното твърдение, че малкият автомобил Trabant, който се изгражда в Източна Германия и е снабден с двутактов двигателя и подсилен картон, се разгражда при дъжд. Всъщност този автомобил е направен от дуропласт – пластмаса, подсилена от рециклирани памучни отпадъци.
Citroen, който е част от автомобилния концерн Stellantis, и BASF използват подобна техника при изграждането на Oli.
„Това е нещо повече от концептуалните коли, които сте свикнали да виждате“, изтъква директорът на продуктите на бъдещето в Citroen Ан Лалирон пред Ройтерс. „Това е като израз на нов начин на живот“, добавя тя.
Дизайнерите на Dacia, марката на Renault за масовия пазар, също се пробваха да изградят нещо подобно, създавайки концептуалния автомобил Manifesto. Представен в средата на септември, той изглежда като превозно средство, излязло от поредицата филми "Лудия Макс".
Офроуд автомобилът на Dacia няма врати, като целият дизайн се съсредоточава върху шасито и таблото, което е от корк.
За да отчете възможните ефекти от изменението на климата и недостига на компоненти, Citroen Oli тежи под 1 тон и не може да ускорява повече от 110 километра в час.
Кабелите са премахнати от панелите на вратите, а таблото използва информация от мобилния телефон на водача за комуникация или развлечение.
Прозорците се отварят ръчно, а вертикалното предно стъкло намалява въздействието на слънчевата радиация вътре в автомобила и по този начин намалява необходимостта от климатик.
Oli също така е проектиран да може да се рециклира и лесно да се ремонтира, така че да може да издържи поне три поколения, или 50 години.
Работата по концептуалния автомобил започва през 2019 г., като реализацията му е съпроводена от недостиг на суровини, причинен от пандемията от коронавирус и войната в Украйна.
„Ясно е, че това, което преживяхме през последните няколко години, допълнително засили нашата интуиция, нашата амбиция“, посочва Лалирон.