fallback

Изложението в Хановер може да послужи като трамплин за електрическите камиони

Европа се нуждае от добре развита зарядна мрежа, за да улесни по-широкото налагане на електрокамионите, смята експерт

21:26 | 19.09.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След електрическите леки коли на пазара идват и захранваните с батерии камиони.

Глобалните лидери Daimler Truck Holding AG и Volvo AB се присъединяват към десетките производители на търговски превозни средства в Германия тази седмица, за да покажат най-новите си електрически модели, които ще дебютират на изложението в Хановер IAA Transportation, пише Bloomberg.

Daimler ще покаже своя Mercedes-Benz eActros LongHaul, способен да пренася 22 тона товар на разстояние от 500 км с едно зареждане на батерията. Марката MAN на Traton SE ще се похвали със своя 40-тонен камион, който ще поддържа бързо зареждане на батерията. Шведската Volvo предлага на посетителите тестдрайв на своите електрически платформи.

Ключовият въпрос, на който представителите на сектора ще трябва да отговорят, е колко време ще отнеме на техните тежкотоварни превозни средства, за да направят скок от изложението до пътищата.

Високите цени на батериите и практически несъществуващата зарядна мрежа за камиони остават значителни пречки точно докато превозвачите оценяват инвестициите по време на безпрецедентна енергийна криза в Европа и забавящата се световна икономика.

„Сега се предлагат много повече електрически камиони, но тяхното налагане изостава, особено в Европа“, изтъква Николас Сулополус, анализатор в BloombergNEF. „Производственият капацитет все още се увеличава бавно, няма достатъчно подходящи обществени зарядни станции и батериите за камиони остават скъпи“, добавя той, изтъквайки основните пречки пред индустрията.

Все пак има желание сред компаниите да се променят нещата. Европейските концерни трябва да спазват по-строги правила за камионите, работещи в градските райони, тъй като градовете настояват да подобрят качеството на въздуха. Електрифицирането на тежкотоварните превозни средства ще бъде от ключово значение за справяне с изменението на климата, тъй като те са отговорни за около една четвърт от емисиите от пътния транспорт в Европейския съюз (ЕС).

„Ние сме уверени в тези камиони“, посочва Карин Радстрьом, главен изпълнителен директор на марката камиони Mercedes-Benz, докато представя новото превозно средство на изложението в Хановер. „Искаме да стимулираме този преход“, добавя тя.

Брюксел иска индустрията да намали въглеродните емисии при новите камиони с 30% до 2030 г., като повечето производители залагат, че електрическите батерии, а не водородните горивни клетки, ще бъдат доминиращата технология за постигане на това.

И все пак повечето страни в региона не предлагат някакви стимули за постигане на това. В същото време САЩ планират да предоставят по 40 хил. долара при покупка на електрически камион.

Traton, собственост на Volkswagen AG, обеща, че половината от неговите камиони, които ще бъдат в пуснати в продажба до края на това десетилетие, да работят без изкопаеми горива. Нейната марка Scania тази година достави 80-тонен електрически камион на компанията SCA, която използва превозното средство за извозване на дървен материал в Северна Швеция.

Миналата седмица Volvo започна серийно производство на своите тежкотоварни електрически превозни средства, като каза, че вече е продала повече от 2600 камиона, захранвани с батерии.

„При някои случаи на употреба, по-специално за по-кратки цикли на работа в градски условия, общата цена на притежание на електрически камиони с батерии скоро може да бъде толкова ниска, колкото тази на дизелово превозно средство“, смята Сулополус.

Бавно разширяване на капацитета

Сроковете за серийно производство се различават според компанията, тъй като производителите изпитат затруднения при увеличаването капацитета си и имат проблеми при добавянето на части.

Камионът eActros LongHaul на Daimler няма да започне масово производство до 2024 г., а платформата на MAN трябва да бъде пусната година по-късно. Nikola Corp., която планира да покаже своята водородна бета версия на влекача Nikola Tre на изложението тази седмица, е доставила само няколко десетки камиона. Американският ѝ конкурент Tesla Inc. пък отложи дебюта на своя Semi вече няколко пъти.

Volvo, Traton и Daimler планират да инвестират 500 млн. евро през следващите пет години, за да инсталират най-малко 1700 зарядни устройства в Европа за тежкотоварни превозни средства. Daimler се присъедини към подобен проект с BlackRock Inc. в САЩ.

„Европа се нуждае от доста добре развита зарядна мрежа за камиони, за да улесни по-широкото налагане на електрическите камиони за дълги разстояния“, посочва Ромед Келп, партньор в консултантската компания Oliver Wyman. „Трябва да се идентифицират подходящите места, като за някои от тях все още не е ясно дали енергийната инфраструктура е готова да се справи с търсенето“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:08 | 19.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още