Производителят на спортни автомобили Porsche очаква оценка от 70 до 75 млрд. евро при своето първично публично предлагане на акции (IPO). На заседание на надзорния съвет в неделя компанията майка Volkswagen определи ценови диапазон от 76,50 до 82,50 евро за акция, съобщават от базирания във Волфсбург концерн. Проспектът за фондовата борса ще бъде публикуван по-късно в понеделник, а инвеститорите ще могат да подават поръчките си от вторник. Листването на Франкфуртската фондова борса е планирано за 29 септември, пише Handelsblatt.
Поради размера на компанията, разпознаваемостта на марката и липсата на други IPO-та, много инвеститори от седмици следят новините около Porsche. Отзивите им досега са много положителни, съобщават инвестиционни банкери, запознати със сделката.
Като препратка към емблематичния модел 911 акционерният капитал на Porsche е разделен на 911 милиона акции. Половината от този обем ще бъде разпределена за обикновени акции с право на глас, а другата половина - за привилегировани акции без право на глас. От тях 25% ще бъдат продадени в рамките на IPO-то.
За разлика от обичайните първични публични предлагания, при най-голямото IPO в Европа от повече от десет години насам максимизирането на цената не е в центъра на вниманието. В качеството си на продавач VW всъщност се интересува от възможно най-високите постъпления от продажбата. За мажоритарния акционер на VW Porsche SE обаче важи обратното: холдинговото дружество на фамилиите Порше и Пиех придобива 25% от Porsche AG в обикновени акции и плаща цената на привилегированите акции плюс премия от 7,5%.
С продажбата на привилегированите акции, ако всичко мине гладко, Volkswagen може да набере 8,7 - 9,4 млрд. евро, а с обикновените акции - още 9,4 - 10,1 млрд. евро, което прави общо 18,1 - 19,5 млрд. евро. Porsche SE финансира покупката на обикновените акции със заеми в размер до 7,9 млрд. евро. Освен това семейният холдинг ще се възползва от планиран специален дивидент. 49% от постъпленията от пласирането на привилегированите акции и продажбата на обикновените акции трябва да бъдат разпределени.
Според инвеститорите моментът на първичното публично предлагане показва колко малко внимание Volkswagen обръща на цената: пазарната среда в момента е толкова нестабилна, че не се провеждат други първични публични предлагания. Това е така, защото в такава фаза инвеститорите често ще трябва да се разделят със съществуващите инвестиции на загуба, за да имат пари за закупуване на нови емисии. Поради това търсенето на акции на нови участници без доказан опит на фондовия пазар е слабо. Продават се само акции на особено привлекателни нови участници.
Основният акционер на VW - Катар, получава най-голям дял от привилегированите акции - малко под 5%. Освен това три основни инвеститора също получават дялове с общ размер 5%: държавните инвестиционни фондове на Абу Даби (ADQ) и Норвегия (Norges), както и американският инвестиционен фонд T. Rowe Price. Ранните инвеститори се ангажират да закупят определена част от акциите, като заплатят всяка цена в рамките на публикувания ценови диапазон. Това дава на емитента сигурност на сделката, но от друга страна му отнема гъвкавостта да коригира ценовия диапазон нагоре.
Сложното управление във Volkswagen. Графика: Bloomberg
Търсенето на акциите надвишава предлагането, което е предпоставка за успешно IPO. Правилото на инвестиционните банкери гласи, че трябва да се поръчат поне два пъти повече акции, отколкото се предлагат.
Банките разпределят акциите по такъв начин, че структурата на акционерите да е възможно най-стабилна, а цената да се повиши и след първичното публично предлагане поради ненаситеното търсене. Ето защо хедж фондовете, които може да искат да държат ценните книжа само за кратък период от време, обикновено получават по-ниски разпределения от инвестиционните фондове с дългосрочна ориентация.
Въпреки че инвеститорите очакват атрактивно начално ниво, много от тях се отнасят критично към управлението на компанията, опасявайки се от конфликти на интереси. Няколко топ мениджъри от Volkswagen заемат важни позиции и в Porsche SE. Това важи и за няколко представители на надзорните съвети, особено за семействата Порше-Пиех, които са силно представени както в надзорния орган на Volkswagen Group, така и в семейния холдинг.