Бляскавото представяне на преработения спортен автомобил Mustang, задвижван от изкопаеми горива, от Ford Motor Co., противоречи на тенденцията в индустрията за загърбване на двигателя с вътрешно горене, докато електрифицират своята продуктова гама, пише Bloomberg.
Ford се обзалага, че има достатъчно живот в марката Mustang, за да помогне за финансирането на скъпия преход към електромобили, в който главният изпълнителен директор Джим Фарли инвестира 50 млрд. долара за изграждане на 2 млн. електрически коли годишно до 2026 г.
При Mustang Ford предлага и плъгин версия, Mach-E, чиито продажби скочиха с 49% тази година.
Въпреки това конвенционалните автомобили Mustang все още се продават по-добре от електрифицираните. Това помага да се обясни защо Ford инвестира в нова версия, за да даде на Deuce това, което наричат „секси и остър“ стил и в най-мощния осемцилиндров V-образен двигател досега.
„Определено има търсене тук и поради тази причина инвестирахме в този продукт“, посочва Кумар Галхотра, президент на новосъздаденото звено Ford Blue, което се фокусира върху традиционните превозни средства с двигатели с вътрешно горене. „Цялото портфолио на Ford Blue е двигател на печалбата и ще продължи да финансира бъдещи нужди на компанията“, добавя той.
Въпреки бляскавото представяне на седмото поколение Mustang по време на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт в сряда, продажбите на класическия Mustang тази година се очаква да бъдат по-ниски от тези преди шест години. До 2027 г. той ще бъде засенчен от Mach-E, прогнозира консултантската фирма LMC Automotive.
Анализаторите виждат това като началото на края на легендарната кола с ревящ двигател. Ford вече се подготвя за деня, в който ще пусне стария боен кон на паша, за да направи път на плъгин хибридните понита.
„Хората ме питаха дали това ще бъде последният ни Mustang с двигател с вътрешно горене? И отговорът е „ще видим“, споделя Бил Форд, изпълнителен директор на компанията и правнук на основателя, пред журналисти при представянето на автомобила. „Клиентите ще ни уведомят кога ще дойде този ден. Лично за мен този ден ще дойде със сълзи в очите“, добавя Форд.
От своя страна Фарли каза, че очаква повече от половината от общите продажби на Ford в световен мащаб да представляват електрически превозни средства до 2030 г.
„Ford върви по въже“, коментира в интервю Джеф Шустър, президент на LMC за Америка. „Те имат конкурентен и успешен Mach-E и това им позволи да забавят прехода на конвенционалния Mustang към електрическия. И те могат да извлекат някаква краткосрочна полза от това“, добавя той.
Това е така, защото до средата на десетилетието изглежда, че Ford ще господства на пазара на конвенционални мъсъл автомобили. Stellantis NV, производителят на Dodge Charger и Challenger, обяви миналия месец, че се откаже от своите коли с големи и мощни двигатели в края на следващата година, за да направи път на електрическите мъсъл версии.
И General Motors Co. няма планове да произвежда своя Chevrolet Camaro след 2025 г., тъй като се фокусира върху своята електрическа гама.
„Бихме очаквали определен брой от тези клиенти, тези, които наистина искат този тип продукт, да помислят за Mustang“, изтъква Галхотра, визирайки настоящите купувачи на Charger, Challenger и Camaro.
Въпреки че мъсъл автомобилите представляват едва 1,4% от пазара в САЩ миналата година, което е спад от увеличението в размер на 2,1% през 2015 г., те остават доходоносен продукт, предпочитан от богатите представители на поколението на бейби-бумърите, готови да инвестират солидна сума, за да усетят мощта на тези автомобили.
Ford разчита на най-скъпите компоненти за Mustang - двата варианта на двигателя и механичната му платформа - от предишната версия. Инженерите на автомобилния производител подобриха, но не замениха 2,3-литровите 4-цилиндрови и 5,0-литровите V8 двигатели, които задвижваха Mustang в миналото. Ford казва, че V8 двигателят е подобрен, за да генерира повече мощност от всякога.
Компанията също така представи нова линия Mustang, наречена Dark Horse, която включва V8 двигател с мощност 500 конски сили и може да бъде оборудвана като състезателна кола, готова за писта.
Увеличаване на маржовете
Пестеливият подход към препроектирането на Mustang е показателен за това как Ford ще инвестира селективно в конвенционални коли, за да помогне на Фарли да реализира целта си да трансформира най-продаваните модели с двигатели с вътрешно горене на компанията, като пикапа F-150 и Bronco.
„Много внимателно обмисляме къде точно да инвестираме“ в Mustang, изтъква Галхотра. „Инвестицията трябваше да бъде там, където клиентите ще я оценят най-много.“
Фарли обеща да повиши маржовете в цялата гама на Ford отчасти чрез намаляване на разходите с 3 млрд. долара от страна на бизнеса с двигатели с вътрешно горене. Той съкрати 3000 служители по-рано този месец, главно от в Ford Blue.
Според Джим Оуенс, бранд мениджър в Mustang, целта на марката е да привлече представители на по-новите поколения. „Нашето поколение остарява и вероятно не купува толкова коли, колкото преди“, изтъква той.