Председателят на Tesla Inc. Робин Денхолм защити фокуса на американския производител на електрически автомобили върху Китай и плановете му за по-нататъшно разширяване на този пазар, като каза, че постигането на целта за производство на 20 милиона електрически коли годишно до 2030 г. ще изисква наличието на производствени мощности на всеки континент, съобщава Bloomberg.
„Ние строим фабрики по целия свят“, посочи Денхолм от Канбера, Австралия. „Нашето мнение е, че светът се насочва към електрически превозни средства и литиево-йонни батерии и трябва да присъстваме на всички основни пазари по света“, добавя тя.
Tesla наскоро отвори нови гигафабрики край Берлин в Германия и Остин в щата Тексас в допълнение към заводите си в Шанхай в Китай и Фримонт в Калифорния. Операциите на компанията в Китай се възстановиха след извършено планирано разширяване и коронавирусните блокади, наложени от властите в Шанхай.
Tesla успя да достави 76 965 автомобила, произведени в Китай, през август, което е малко по-малко от отчетения през юни рекорд от 78 906.
„Производството на превозни средства на различните континенти е важно, защото, отново, когато създавате верига на доставки в дългосрочен план, искате тези мили, които автомобилите изминават, преди да достигнат купувачите, да бъдат възможно най-малко и това включва корабоплаването и морския транспорт, защото всички тези процеси увеличават въглеродните емисии“, изтъква Денхолм, която замени Илон Мъск като председател на Tesla през 2018 г.
Tesla си е поставила за цел да произвежда 20 милиона електрически коли годишно до 2030 г. спрямо малко под 1 милион превозни средства, изградени през 2021 г. Процесът по разширяване на гигафабриката в Шанхай удвои годишния капацитет на завода до около 1 милион превозни средства.
„Пазарите по света са наистина важни и затова наличието на производствен капацитет на всеки континент е от значение“, повтори Денхолм, попитана конкретно дали е притеснена, че Tesla ще бъде увлечена в стратегическата конкуренция между САЩ и Китай.
В началото Tesla се радваше на топло посрещане от страна на Китай, когато навлезе на пазара през 2018 г. Компанията си беше осигурила данъчни облекчения, евтини заеми, както и рядката възможност да притежава напълно своите местни операции без нуждата да споделя собствеността с местни концерни, както са принудени да правят другите чуждестранни автопроизводители.
Това помогна на Tesla да превърне Китай в най-важния си пазар извън САЩ.
Отношенията с Пекин обаче се охладиха през последната година след серия от инциденти, свързани с безопасността на предлаганите от компанията превозни средства и оплакванията на клиентите, което засили регулаторния контрол върху Tesla.
Американският концерн положи големи усилия, за да поддържа завода си в Шанхай активен по време на двумесечното блокиране на града, като принуди хиляди работници на живеят на работното си място и да карат по 12-часови смени, шест дни в седмицата.